Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

De tør der Anders tier

Nå er den omsider ute på markedet: «Amputerte klassikere IV», den fjerde i Steffen Kvernelands serie med hyllest og hån av tekstprodusenter fra inn- og utland; til sammen et språkkritisk verk av høyst særegent kaliber.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Som kjent går Kvernelands prosjekt ut på å illustrere tekstutdrag fra mer eller mindre kjente verker og gjengi dem i tegneseriens form.

  • Kvernelands originalitet både som tegner og tenker er ubestridelig. Den som leser disse bøkene vil finne lag på lag av henvisninger og parodier, både fra litteraturens, tegneseriens og politikkens historie. Poengene spenner fra politisk satire til høyt framskreden absurditet, fra selvbiografi til eksponering av idioti i ren Dusteforbund-stil. Behandlingen av tekstenes opphavsmenn spenner fra respekt til latterliggjøring. Kverneland legger ikke papp imellom når han synes en «klassiker» er pompøs eller selvhøytidelig. Like raus er han når han finner tekster skrevet av brødre i ånden.
  • I forordet til bind fire skriver Kverneland: «Den observante leser vil legge merke til at «Amputerte klassikere» gjennom sine fire inkarnasjoner har skiftet forlag nettopp fire (4) ganger. Forlaget som var så heldige å holde stafettpinnen ved forrige korsvei ble denne gang veiet og funnet for lett. Saken ble ikke styrket ved at man der i gården så seg tjent med noe så uhørt som å amputere amputasjonene (sic!)! Ren blasfemi og hybris, naturligvis. Så i min evige jakt på det perfekte forlag (min hvite hval) er nå sirkelen sluttet: De siste skal bli de første, Alfa er Omega, borte bra, men hjemme best! No Comprendo Press, som utgav bind I, er også de lykkelige utgivere av nærværende bind IV.»
  • Bak disse ordene ligger konflikten mellom Steffen Kverneland og Cappelens Forlag, som ville ha vekk en tegning der Steffen Kverneland tegnet seg selv i fullt stormløp mot forfatteren Erik Fosnes Hansen. Forlagsdirektør Anders Heger, som de siste åra har opptrådt nærmest som en slags omreisende i ytringsfrihet, som har vært formann i Norsk Forum for Ytringsfrihet og reisende representant for PEN-klubben, ville ikke utgi serien dersom ikke Kverneland strøk denne tegningen. Heger har på oppfordring nektet å kommentere denne pussige avgjørelsen offentlig. Men det er fristende å trekke den slutning at det er lettere å være for ytringsfrihet i Nord-Jemen enn å praktisere den i Norge.
  • Den omstridte tegningen, som i likhet med nesten alle de andre tegningene i boka har stått på trykk i Dagbladet, er nå ute i omløp. Enten Anders Heger liker det eller ikke.
Hele Norges coronakart