DEBATT

Mennesket og læring

Den farligste trusselen av dem alle

Hva er egentlig den mest presserende eksistensielle trusselen av dem alle? Er det pandemier? Klimaendringer? Nei, vi må gå bak disse truslene. Sit: Når mennesket har fått betingelser til å utvikle kunnskap, har nyttige oppfinnelser kommet på løpende bånd opp gjennom historien.

- Vi er vitne til at elever og studenter skal reprodusere kunnskap som andre har tenkt, samt testes og måles ut fra forhåndsbestemte standarder og fasiter, skriver kronikkforfatterne. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
- Vi er vitne til at elever og studenter skal reprodusere kunnskap som andre har tenkt, samt testes og måles ut fra forhåndsbestemte standarder og fasiter, skriver kronikkforfatterne. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Menneskeheten står i dag overfor en rekke eksistensielle trusler. Det siste året har hele verden fått føle på kroppen hvordan en pandemi som covid-19 truer vår eksistens og vår livskvalitet. Klimaendringer er en annen trussel som hadde et enormt stort fokus før vi ble truffet av covid-19.

Utover dette kan vi tilføye andre eksistensielle trusler som tap av biologisk mangfold, overbefolkning, kunstig intelligens, krig, terror, ideologikonflikter, og så videre.

Vi har alle følt at vår livskvalitet og frihet har blitt kraftig redusert som følge av regler og restriksjoner i coronatiden. Men, dette er egentlig ingenting når vi ser på de virkelig store truslene. Og, det er neppe slik at en trussel kan sees isolert fra andre – her henger alt sammen.

Vi stiller likevel spørsmålet: Hva er egentlig den mest presserende eksistensielle trusselen av dem alle? Er det pandemier? Klimaendringer? Nei, vi må gå bak disse truslene, og da finner vi at den farligste trusselen av dem alle er læringsproblemet. Her må vi selvsagt gå til pedagogikkvitenskapen for å finne svar.

I et flerårig forskningsprosjekt, som inkluderer 19 forskere fra ulike deler av verden, har vi undersøkt ti eksistensielle trusler, og vi har funnet at de ulike truslene er sammenkoblet på forskjellige måter (Meeting the Challenges of Existential Threats through Educational Innovation: A Proposal for a Global Curriculum. New York & London: Routledge. ISBN 9780367894856).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer