KOMMENTARER

Denne kampen taper Senterpartiet

Arbeiderpartiet går i klinsj med Senterpartiet om klima. En avgjørende maktkamp om en ny regjerings politikk er i gang.

Denne kampen taper Senterpartiet
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Arbeiderpartiet (Ap) har nå bestemt seg. De slår hardt tilbake mot Senterpartiet (Sp) når det gjelder ett av de mest sentrale politikkområdene – klima.

Det markerer starten på en avgjørende maktkamp som vil kunne få stor betydning for en venstreside-regjering etter valget. Sannsynligheten for at vi får en slik regjering er svært stor, noe som bare øker betydningen av oppgjøret.

FIKK BESKJED: Da Trygve Slagsvold Vedum talte i debatten på Stortinget, fikk han tilsnakk fra stortingspresidenten for ordbruken. Video: Stortinget Vis mer

Det konkrete utgangspunktet for oppgjøret er regjeringens nye klimamelding. Den ligger nå til behandling i Stortinget. Det viktigste virkemiddelet i klimameldingen, som skal sørge for å få til de store utslippskuttene som Norge har forpliktet seg til å gjennomføre fram mot 2030, er en kraftig økning i CO₂- avgiften. Ved å gjøre det dyrere å forurense, skal man stimulere til utslippsfrie løsninger i industri, næringsliv og blant forbrukere. Dette er et grep som har solid støtte i store deler av næringslivet, og blant økonomer og klimaforskere.

- MÅ VÆRE KLARE GRENSER: Fredag 29. januar la regjeringa fram sin nye, økonomiske krisepakke. Arbeiderpartiet-leder Jonas Gahr Støre mener dette mangler. Video: Dagbladet TV Vis mer

Sp gjorde det raskt klart at det er uaktuelt for dem å støtte forslaget om økt avgift på CO₂ -utslipp. Ap gikk denne uka ut med beskjed om at de går i stikk motsatt retning. De støtter økningen, og sier i tillegg at de vil ha enda mer kutt i klimagassutslippene i Norge enn det regjeringen foreslår.

Som for å krydre det hele, støtter Ap også litt mer symbolske tiltak - som utslippsfrie soner i storbyene. Det er interessant, for det setter en spiss på konflikten. Sp har allerede gjort et stort nummer av at de er imot slike soner, med oppslag i pressen hvor Vedum har rullet inn sin dieseldrikkende Volvo sentralt i Oslo - med Sp-nysigneringen Jan Bøhler ved sin side.

I NTB-saken som omtaler Ap's holdning til regjeringens klimamelding, legger Ap's Espen Barth Eide bredsida til når han uttaler seg om nullutslippssoner:

«Jeg tror Senterpartiet nå tar tak i en del litt populistiske symbolsaker, som skepsisen til at du ikke skal kunne kjøre i Kongens gate i Oslo med diesel-SUV».

Kamplysten må forstås på to måter: Arbeiderpartiet har lenge stått i spagaten i klimasaken, men forkjempere for en mer aktiv klimapolitikk har den siste tida vunnet terreng. En avgjørende årsak er at tiltak som økte avgifter har fått større aksept i industrien og i LO. Erkjennelsen av at utslippene uansett skal kuttes kraftig overalt, har sunket inn. Alt peker i den retningen. Selskapene som tiltrekker seg investeringer og er populære på børsen, er nettopp de som satser på nullutslippsløsninger.

Et varsel om gradvis økende klimaavgifter er faktisk er forutsetning for at disse løsningene skal bli konkurransedyktige. Næringslivet regner inn økte avgifter som skal kutte utslipp og gjøre nullutslippsløsninger billigst. Fraværet av avgift er nå egentlig en større trussel enn avgiftene i seg selv.

Grunnlaget for Arbeiderpartiets klimapolitikk har dermed blitt mye mer solid, og derfor står de langt stødigere når de skal kjempe for gjennomslag mot Senterpartiet (og andre).

Den andre måten dette må forstås på, er strategisk: Senterpartiet har posisjonert seg kraftig mot mange sentrale klimavirkemidler i løpet av de siste åra – særlig avgifter. Samtidig har de økt oppslutningen. Det betyr at hvis Ap skal vinne fram med sitt syn i eventuelle regjeringsforhandlinger til høsten, må de begynne å gi motstand nå.

Klimasatsingen er også en håndsrekning til SV, som framstår som en stadig mer viktig alliert for Ap med tanke på balansen i en venstresideregjering. Det vil både gjelde for miljø og klimapolitikk, men også for fordelingspolitikk.

En skal heller ikke se bort fra at en tydelig miljø- og klimaprofil vil være viktig for Ap fram mot valget. Gitt det nivået partiet nå ligger på i meningsmålingene, kan miljøprofilen være viktig for å øke, eller i det minste holde, oppslutningen fram mot stortingsvalget.

Det var på ingen måte gitt at denne tvekampen mellom Ap og Sp ville oppstå. Ap har tidligere hatt svært dårlige erfaringer med å inngå forlik med regjeringspartiene, som for eksempel politireformen. Det har gitt Sp mye ammunisjon til å angripe Ap og stjele velgere som har distriktspolitikk høyt på agendaen.

I denne saken står Ap likevel mindre aleine. I motsetning til i politireformen har de SV med på laget. Det er Sp's standpunkt som nå isoleres og angripes. Det er dessuten svakheter å spore i rekkene hos Sp. Et mindretall i programkomiteen som meisler ut politikken for partiet de neste fire årene, er for prinsippet om at forurenser skal betale - altså økt CO₂-avgift.

Det er mye som har blåst i Sp's retning den siste tida, men i klimapolitikken ligger de an til å gå på betydelige tap. Akkurat slik Frp har gjort på borgerlig side.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer