KOMMENTARER

Utrygt for Nationaltheatret:

Derfor ble det krig om Nationaltheatret

Når Nationaltheatret skal rehabiliteres, må skuespillere og administrasjon ut av huset. Men ingen vet ennå hvor de skal gjøre av seg.

MÅ UT: Skuespillerne og administrasjonen må flytte ut av Nationaltheatret neste høst, når bygningen skal rehabiliteres. Men ingen vet hvor de skal ta veien. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix.
MÅ UT: Skuespillerne og administrasjonen må flytte ut av Nationaltheatret neste høst, når bygningen skal rehabiliteres. Men ingen vet hvor de skal ta veien. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Mens skuta lekker, krangler kapteinen og førstestyrmannen om hva som bør gjøres. Det er slik det oppleves for den som prøver å sette seg inn i uenigheten mellom Nationaltheatret og Kulturdepartementet, som har vart i flere år nå. Striden står om hvor de som jobber der skal gjøre av seg når Nationaltheatret selv stenges for rehabilitering til neste høst.

Bygget er gammelt og slitt og krever omfattende arbeider som vil gjøre ensemblet og administrasjonen hjemløse i fem eller seks år. I den tid vil begge parter at publikum skal få et så godt tilbud fra Nationaltheatret som mulig. Så langt, så godt. Men hvor, hvordan, og, ikke minst, til hvilken pris?

Teatret selv hadde en plan de syntes var god. De kunne flytte inn i lokalene til Munch-museet på Tøyen og nærmest si hei i døra til de muséansatte som var på vei ned til sitt nye, heller ikke helt uomstridte bygg i Bjørvika. Det de trengte var en viss ombygging av lokalene og en midlertidig hovedscene i nærområdet, så ville de være i gang. Oslo kommune ga tommelen opp og alle var glade.

Det vil si, alle så nær som Kulturdepartementet. De følte seg utsatt for noe nær et kupp da teatret og kommunen omfavnet hverandre i media, særlig siden det var departementet, og ikke noen av de to andre aktørene, som skulle ta regningen. Løsningen på Tøyen ble vurdert som for dyr og for uforutsigbar for sentralmakten, og teatret ble bedt om å komme tilbake med nye planer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer