DEBATT

Fritt skolevalg

Det er ikke elevenes ansvar

Elevsammensetning bør aldri brukes som unnskyldning for at elevene ikke får den tilpassa undervisningen de har rett på.

LIKE MULIGHETER: Vår klare ambisjon er at alle Osloskolene skal være gode skoler, uavhengig av elevsammensetning. Bare på den måten kan vi gi alle elever like muligheter, skriver innsenderne. Bildet: Første skoledag på Lakkegata skole i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix
LIKE MULIGHETER: Vår klare ambisjon er at alle Osloskolene skal være gode skoler, uavhengig av elevsammensetning. Bare på den måten kan vi gi alle elever like muligheter, skriver innsenderne. Bildet: Første skoledag på Lakkegata skole i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I et innlegg i Dagbladet 17. august går Ida Wangberg fra Manifest til angrep på det frie skolevalget i grunnskolen. Bakgrunnen er at Wangberg har skrevet ny bok, hvor hun tar til orde for radikal omfordeling av elevene i Osloskolen.

Foruten forslaget om å avskaffe fritt skolevalg i grunnskolen slik vi kjenner det, foreslår hun også å sette en maksgrense på elever med særskilt norskopplæring i hver klasse. Det innebærer i realiteten at noen elever må busses eller flyttes mot sin vilje til en annen skole enn nærskolen. Begge forslagene gir stor grunn til bekymring.

Vi deler Wangbergs bekymring for at skoler blir stemplet som A- og B-skoler. Det skal ikke være sånn at foreldre søker seg bort fra nærskolen fordi den er for dårlig, uansett om det inntrykket er skapt av rykter eller er reelt.

Men utfordringen blir ikke mindre av at representanter fra venstresiden til stadighet knytter skolenes kvalitet til fordelingen av elever med minoritetsbakgrunn, slik vi opplever at også Wangberg gjør.

Ved å omtale og rangere skolene ut fra andelen elever med minoritetsbakgrunn, blir etnisitet gjort til hovedfokus. I stedet for å konsentrere seg om tiltak som gir elevene god læring i et trygt og godt psykososialt miljø, jakter man på en fordeling av elever som gir jevne statistikker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer