HAUGESUND (Dagbladet): Egentlig så de litt sårbare ut. Blomsten av norske skuespillere og filmskapere, staset opp og pudret ned, satt i spredt formasjon på Festiviteten i Haugesund, i anledning årets utdeling av Amanda-prisene. På grunn av festivalens coronatiltak var det flere seter mellom dem og sidemannen. Det var ingen å hviske i øret, ingen å fnise sammen med da programleder Odd-Magnus Williamson beskrev kulturminister Abid Rajas tilstedeværelse med ett ord («modig»). Der satt de, hver for seg, og skulle gjøre noe vi, og de, vanligvis gjør i flokk: Le, juble, applaudere. Det ble en annerledes prisutdeling, litt nervøs, men med sin sjarm.
Det ble også en prisutdeling vel verd å gjennomføre, fordi det siste norske filmåret var vel verd å feire. Det er vanskelig å lage god film, og det er ikke gitt at et lite filmland som Norge hvert år gir fra seg så mye som to virkelig gode dramafilmer. Men slik var det denne gang: Både Dag Johan Haugeruds «Barn» og Maria Sødahls «Håp» er genuine perler, observante, gjennomtenkte og kloke. Det skulle likevel være «Barn» som tok storeslem, med hele ni av ti priser, deriblant for beste film, regi, manus, og mannlige skuespiller (Jan Gunnar Røise). Dette er rekord i Amanda-sammenheng: Det har aldri før skjedd at en film har vunnet så mange av prisene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger