KOMMENTARER

Dette lukter regjeringskrise

Norge har kjempet for en god klimaavtale i Glasgow, men hjemme vil regjeringen slippe ut mer. Klimakrisa på hjemmebane kan bli ei regjeringskrise.

TEGNING: Finn Graff
TEGNING: Finn Graff Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

GLASGOW (Dagbladet): Klimaminister Espen Barth Eide løp fra møte til møte under klimatoppmøtet forrige uke. Han ble stoppet av Dagens Næringsliv på veien med et hjemlig spørsmål. Var han enig i at forslaget til endring av statsbudsjettet leverer dårligere enn det Solberg-regjeringen foreslo?

Ja, måtte han erkjenne. Når det gjelder kutt i klimagassutslipp, er det litt mindre.

Fra før kjemper oljenasjonen Norge for strammere klimapolitikk, uten selv å signalisere noen form for endring i oljepolitikken.

Nå har også regjeringen Støre har lagt fram et budsjett som gir mindre CO2-kutt enn forgjengeren. Norsk klimapolitikk har fått enda et paradoks.

KOMMENTATOR: Politisk redaktør i Dagbladet, Geir Ramnefjell. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KOMMENTATOR: Politisk redaktør i Dagbladet, Geir Ramnefjell. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Det er ikke bare regjeringen som er representert på toppmøtet i Glasgow. Flere stortingsrepresentanter hadde også tatt turen, blant dem SVs Lars Haltbrekken, som sitter i energi- og miljøkomiteen. For ham ble det mindre oppmerksomhet om toppmøtet, og mer arbeid med å sørge for at regjeringen oppfyller sine forpliktelser på hjemmebane.

I etterkant av det som i skrivende stund ser ut til å bli et vellykket klimatoppmøte, vil slaget om Norges klimapolitikk fortsette de neste ukene. Mandag legger SV fram sitt forslag til statsbudsjett. Derfra starter arbeidet med å finne en enighet med regjeringen Støre.

Regjeringen er helt avhengig av SV-støtte til sitt første budsjett. Det vil være oppsiktsvekkende om Støre allerede i første sving sporer av fra venstresideprosjektet han reklamerte for i valgkampen. For SV vil det være umulig å støtte et budsjett som gir mindre klimakutt enn det den utgående borgerlige regjeringen foreslo. Det kan bli noen dramatiske uker. Fristen for å bli enige er kort.

Innvendingen mot sammenlikningen med Solberg-regjeringens budsjettforslag må nevnes. Frp ville ikke godtatt en kraftig økning i drivstoffavgiftene. Mot å sikre flertall ville Listhaugs folk ha forlangt minst like store kompensasjoner som Støre-regjeringen har foreslått for å dempe prisen for forbrukerne.

For klimakutt var Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett dermed kanskje kunstig godt. De neste ukene vil vi få svaret på spørsmålet: Var Støre-regjeringens forslag til endring av budsjettet kunstig dårlig?

TOGREISE: Gunhild Stordalen valgte alternativ transport til klimatoppmøtet COP26 i Glasgow, noe hun endte med å angre på. Foto: Daniel Kragset / Northstories Vis mer

Regjeringen vil måtte komme SV i møte for å kutte klimagassutslipp allerede neste år. Det vil kreve endringer i drivstoffavgifter, fordi det er det eneste som er direkte målbart med tanke på kutt i utslipp på neste års budsjett. I tillegg har SV lansert en serie andre forslag som regjeringen må ta stilling til: droppe de foreslåtte innstrammingene i elbilfordelene, øke støtte til kollektivtrafikken som fortsatt kjenner effekten av coronakrisa, og mer til.

Det er på ingen måte gitt at de kommer til enighet.

Senterpartiet har ikke løpt rundt i gangene i Glasgow. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har dessuten et annet syn på regjeringens endrede budsjett enn det klimaministeren har. Forslaget til endringer i statsbudsjettet kutter utslipp, sa Vedum i NRKs «Dagsnytt 18», samme dag som Espen Barth Eide kom med sin erkjennelse i Glasgow.

Det er ikke bare klimaministeren Vedum er i utakt med. Hans eget departement skriver i budsjettdokumentene som Vedum la på lasteplanet på pickupen budsjettdagen, at den foreslåtte kompensasjonen for økt CO2-avgift i transportsektoren vil kunne føre til mellom 1,5 og 2 millioner tonn i økte utslipp.

Arbeiderpartiet har sikret seg klimaministeren, næringsministeren, olje- og energiministeren og samferdselsministeren, og skulle dermed i prinsippet sittet i førersetet for omstillingen.

Vedum i pickupen har likevel styringen i budsjettspørsmål.

Utgangspunktet er vanskelig når finansministeren ikke tror på det hans egne byråkrater skriver. Til Aftenposten sa Vedum i forrige uke at han ikke har noen tro på at folk kjører mer eller mindre på grunn av noen øre fra eller til på pumpeprisen. Folk kjører fordi de må, er Vedums logikk. Argumentet er for så vidt miljøvennlig. Det er gjenbruk av en klassisk Siv Jensen-formulering.

Finansdepartementets jobb er å regne på konsekvenser av regjeringens økonomiske politikk. Når Vedum ikke har bruk for disse utregningene, er det vanskelig å forstå hvordan det kan være bruk for ham som finansminister.

Det var ikke mulig å forene Ap, Sp og SV under regjeringssonderingene i Hurdal. Det kan bli like vrient å forene dem i budsjettsamtalene de neste ukene. Kanskje noen av de dyktige embetsfolkene fra den norske delegasjonen i Glasgow må melde seg til tjeneste? Det er et nytt klimaoppgjør på gang. Det trengs erfarne forhandlere.

Les alt om klimatoppmøtet Les alt om klimatoppmøtet

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer