KOMMENTARER

Statsbudsjettet:

Dette provoserer SV

Skal regjeringen få budsjettet vedtatt, må det bli dyrere å gjøre som Vedum.

GÅRDSBILEN: Pickupen kler Senterparti-lederens image perfekt. Foto: Martine Aurdal
GÅRDSBILEN: Pickupen kler Senterparti-lederens image perfekt. Foto: Martine Aurdal Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Trygve Slagsvold Vedum kjørte mandag morgen ikke svart bil med sjåfør slik PST anbefaler, men sin egen dieseldrevne pickup til NRK. Bilen kler Senterparti-lederens image perfekt. Men at finansministeren kjører den gjennom Oslo sentrum før han skal presentere regjeringens tilleggsnummer til statsbudsjettet, virker først og fremst som en provokasjon. Skal regjeringen få budsjettet vedtatt, må det bli dyrere å gjøre som Vedum.

Regjeringen vil og må nemlig oppnå budsjettforlik med SV. Partiets finanspolitiske talsperson, Kari Elisabeth Kaski, er særlig provosert over at Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil skjerme bensin og diesel fra økt CO2-avgift, ved å kutte i veibruksavgiften og trafikkforsikringsavgiften.

Mandag var Vedums dag, og han holdt en begeistret finanstale om hvordan budsjettet viser en ny kurs for Norge. Regjeringen har brukt sine første tre uker godt, de har flyttet på 18 milliarder kroner fra Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett. En rekke satsinger viser en ny retning i norsk økonomisk politikk. Her vil Sp- og Ap-velgere finne innfridde valgløfter.

De rikeste skal betale mer i skatt, mens to av tre nordmenn vil få skatteletter. Kommunene får økt sine frie midler med totalt 4,5 milliarder neste år. Regjeringen øker topptilskuddet til særlig ressurskrevende tjenester, de innbyggerne som kommunen bruker aller mest midler på. Full momskompensasjon til idrett og kultur, økt kunstnerlønn og 29 millioner ekstra til å fremme norsk næring og kultur i utlandet er med på å gjøre regjeringen populær i en sektor som har følt seg oversett.

Regjeringen satser tydelig på arbeidsliv. Fagforeningsfradraget øker med 50 prosent neste år og skal dobles på to år. De femdobler pengene til Arbeidstilsynet sammenliknet med Regjeringen Solbergs budsjett, trapper opp grunnbemanningen i NAV, gir penger til 1000 nye tiltaksplasser for å få folk i jobb og 250 nye plasser for varig tilrettelagt arbeid.

Distriktene får også tydelig prioritet. Reduserte ferjepriser og økt reisefradrag skal gjøre det billigere å bo i distriktene rundt de større byene. Det samme gjør økt bredbåndstilskudd og utbygging av ladestasjoner. En tilleggsavtale med jordbruket og styringen av investeringsstøtten hilser hjem til Senterpartiets kjernevelgere. Og både sjøfolk, fiskere, jordbruk og reindrift får nye fradrag.

Likevel er det langt fram til flertall for dette budsjettet. Regjeringen Støre kan ikke gå til Regjeringen Solbergs partier for å søke støtte til å endre deres budsjettforslag. Arbeiderpartiets og Senterpartiets foretrukne budsjettpartner - SV - vil selge seg dyrt for å sikre flertall. Dette er den muligheten SV har til å vise at de kan få mer gjennomslag utenfor regjering enn i, etter at partileder Audun Lysbakken forlot regjeringssonderingene på Hurdalsjøen. Framover risikerer de at Støre-regjeringen søker mer skiftende flertall.

Og dommen fra SV er hard. Kari Elisabeth Kaski er krystallklar:

- Budsjettet er for grått og smått for Norge.

Kaski mener regjeringens budsjett har en svakere klimaprofil enn de borgerliges forslag. Det bekreftes i selve budsjettforslaget at kutt i veibruksavgiften vil svekke klimaeffekten. Samtidig kutter regjeringen i elbilfordelene, Nysnø, miljøteknologiordningen og i skogvernet. Utslippskuttene blir redusert med 1,5-2,0 millioner tonn CO2 fram mot 2030, hvis regjeringen fortsetter å kompensere for økt CO2-avgift i samme grad som de foreslår nå.

Det kan SV ikke leve med. De vil ha faktiske utslippskutt som er større enn det Solberg-regjeringen la opp til, for å sikre flertall for budsjettet. Og de vil ha kraftigere omfordeling og større satsing på velferd.

Der Støre-regjeringen satser nær 3 milliarder kroner på å kutte elavgiften for alle, vil SV heller ha et bunnfradrag for elavgiften og nye ENØK-tiltak for boliger. Regjeringen stopper coronakompensasjonen til tog- og kollektivselskaper utover 2021, SV krever kollektivsatsing i byene. Og der regjeringen hever formuesskatten mindre enn det de lovet i valgkampen, vil SV ha mer. Partiet er også svært skuffet over manglende satsing på tannhelse. Men hvilke faktiske krav de legger på bordet, får vi ikke vite ennå.

Fredag eller mandag legger SV fram sitt alternative statsbudsjett. De vil, ifølge Kaski, forhandle om alt. Så starter forhandlingene i finanskomiteen. Der møter Kaski Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson Eigil Knutsen og Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik. Veien videre er ikke avtalt, men sannsynligvis vil samtalene raskt gå opp til nivået med partienes parlamentariske ledere. Forhandlingene landes mellom partilederne.

Statsminister Jonas Gahr Støre håper forliket skjer på en måte som skaper grunnlag for faste samtaler med SV framover. Da må han gi SV mer enn han gjorde på Hurdalsjøen.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer