DEBATT

Statsbudsjettet

Dramatisk for norske bilister

Fullfør oppstartede prosjekter, Vedum!

DRAMATISK: Geir A. Mo advarer regjeringen mot å kutte i statsbudsjettet, og mener det vil være dramatisk for norske bilister. Foto: NTB
DRAMATISK: Geir A. Mo advarer regjeringen mot å kutte i statsbudsjettet, og mener det vil være dramatisk for norske bilister. Foto: NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I disse dager er regjeringen i innspurten på arbeidet med sitt forslag til statsbudsjett, og finansminister Vedum har varslet kutt på flere poster. Et kutt i vedlikehold av eksisterende veier, eller stans av oppstartede veiprosjekter som skriker etter ferdigstillelse, vil være dramatisk for norske bilister og representere et spektakulært mageplask for regjeringen.

I et land som geografisk er på størrelse med Tyskland og har færre innbyggere enn Danmark er ikke veien og bilen et luksusgode, men snarere et nødvendighetsgode. Likevel har det langstrakte landet vårt et massivt vedlikeholdsetterslep på veier anslått til over 70 milliarder kroner. I tillegg er det igangsatt mange større veiprosjekter i hovedferdselsårene nord-sør og øst-vest som må fullføres. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har vært svært tydelig på at Senterpartiet i regjering ville sette vei høyt opp på prioriteringslista. Nå må han vise i praksis at trafikksikkerhet og framkommelighet er prioritert av regjeringen han er budsjettgeneral for.

Den positive trenden i ulykkesstatistikkene har tatt en u-sving i 2022. Ulykkestallene forteller oss at over dobbelt så mange omkom i trafikken første halvår i år sammenliknet med samme periode i fjor. Nylig publiserte Statens vegvesen også sin dybdeanalyse av fjorårets dødsulykker som viser at veistandard har vært en faktor i en betydelig andel av ulykkene. KNA har i flere år påpekt dette og viktigheten av å ha et tilgivende sideterreng for å redusere risikoen for alvorlige skader ved utforkjøringer.

I regjeringsplattformen slår regjeringspartiene fast at de skal «redusere avgifter som rammer folk flest». I et langstrakt land hvor 80 prosent av persontransporten skjer med bil, må avgiftene knyttet til bil sies å ramme folk flest. Dermed er det forstemmende at bompengesatsene stadig økes - noe vi ser et eksempel på i Oslo 1. september, der de allerede skyhøye bompengesatsene i og rundt Oslo ble økt ytterligere, først og fremst for å dekke de enorme kostnadsoverskridelsene knyttet til Fornebubanen.

I ei tid da det blir stadig dyrere å bruke bilen, er det viktig for legitimiteten til avgiftssystemet at bilistene får noe igjen, gitt det store innhogget det gjør i vanlige folks økonomi hver måned å bruke bilen til å gjennomføre nødvendige ærend. KNA støtter ordlyden fra regjeringens arbeidsdokument, Hurdalsplattformen, som slår fast at de skal «føre en økonomisk politikk som reduserer de økonomiske, sosiale og geografiske forskjellene i samfunnet». Å ha en god veistandard over hele landet hvor folk kan ferdes trygt og effektivt uten å trekke kredittkortet for å betale bensin-, diesel- og bomregninger er avgjørende om regjeringen skal gjøre de ordene til handling.

Lederen av Stortingets transportkomité, Erling Sande, slapp ei bombe da han i februar gjorde seg til talsperson for nedskalering av motorveiprosjekter for å spare penger, og pekte konkret på blant annet firefelts motorvei på E6 i Trøndelag, firefelts E6 gjennom Gudbrandsdalen og firefelts motorvei på Sørlandet.

Om regjeringen, som har døpt seg selv til regjeringen for vanlige folk i hele landet, tar Sande på ordet og kutter i satsingen på framkommelige og trafikksikre veier som binder by og land sammen, vil de stå igjen ribbet for troverdighet knyttet til sitt politiske prosjekt. I så måte går Vedum opp til eksamen i samferdselspolitikk 5. oktober.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer