KOMMENTARER

Drit i lønna!

Jeg sluttet frivillig som pilot etter pandemien, og kommer ikke tilbake. Vilkårene er ikke forenlig med et normalt liv.

VILKÅR: SAS-streiken er avsluttet, men vil pilotene få det bedre, spør Petter Natvig i denne kommentaren.Foto: Annika Byrde / NTB
VILKÅR: SAS-streiken er avsluttet, men vil pilotene få det bedre, spør Petter Natvig i denne kommentaren.Foto: Annika Byrde / NTB Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert
Petter Natvig
Petter Natvig Vis mer

SAS-pilotenes streik er avsluttet med mellomfornøyde parter på begge sider, noe som etter sigende skal være et bra tegn ifølge de som forstår seg på streiker. Begge sider har gitt og tatt, men til slutt møttes omtrent på midten. Men vilkårene ser ut til å svekkes for pilotene, gir fagforeningenes representanter uttrykk for.

De skal ha tvungen ferie om vinteren og jobbe mer i sommerhalvåret, blant annet, og de skal jobbe mer for lavere lønn. Det er dårlig nytt for passasjerene hvis det skal tynes mer ut av de ansatte i perioder med høy aktivitet. Hvis det blir trenden i europeisk luftfart vil jeg ikke bli overrasket om sikkerheten på sikt forringes – det som skal være bærebjelken i flybransjen.

- BLANDEDE FØLELSER: Leder i norsk SAS-flygers forening Roger Klokset sitter igjen med blandede etter at partene kom til enighet til SAS-streiken. Reporter: Frode Andresen. Video: Marthe Tveter Gjønnes Vis mer

Mange har hørt om hviletidsbestemmelser, men få er klar over hvilket råkjør gjeldende regelverk faktisk tillater. Da min tidligere arbeidsgiver startet opp i full aktivitet etter pandemien ville de sende meg vekk fra hjem, venner og familie i 22 døgn per måned. Jeg skulle altså kun få lov til å sove i min egen seng ca. 8 netter per måned. De færreste arbeidstagere ville akseptert en slik reiseaktivitet, og mange av mine tidligere kolleger leter nå desperat etter en ny jobb.

Maksimal arbeidsdag var 12 timer, men kunne utvides (under tidvis mildt press) med én time ved forsinkelser og andre uforutsette ting. Vil du gjerne lande rundt midnatt med en pilot som har vært på jobb siden 11 på formiddagen i et stressende arbeidsmiljø? Maksimalgrensen på en uke var 60 timer, som må sies å være hakket mer enn en gjennomsnittlig kontorjobb.

Prøv å tenke deg hva det innebærer for folk som prøver å få et familie- eller datingliv til å henge sammen. Jo, jeg kunne be tynt på mine knær om helgefri hvis det var et bryllup eller en sommerfest jeg gjerne ville få med meg, men om jeg fikk det innvilget var jeg ikke herre over. Dessuten fikk jeg på nesten daglig basis telefon fra de som satt med vaktplanene når de ville stokke om på hvilke destinasjoner og arbeidstid jeg ble bedt om å ta. Var det tett på avgang kunne jeg si nei, men man vil jo gjerne være grei, og de som ringer er under press de også for å få kabalen til å gå opp og unngå kanselleringer.

I noen tilfeller hadde jeg fem hotellnetter på fem forskjellige destinasjoner i løpet av en uke. Prøv du å være uthvilt, frisk og rask til første flight klokken fem om morgenen når du knapt vet hvilken by du våkner i. Neste dag kunne være 16 timer lang hvis den siste flighten var som passasjer. Alt dette er fullt lovlig og innenfor regelverket som gjelder i hele Europa. Men om det er særlig oppbyggelig for trivsel og godt arbeidsmiljø er mer tvilsomt.

Det selskapet jeg jobbet i var et «underbruk» av SAS. Det vil si at for deg som passasjer ser det ut som om du flyr med dem. Når jeg og mine kolleger kom gående mot «gaten» gikk vi i SAS-uniformer og når du gikk ombord var halen på flyet vårt markert med de blå og hvite fargene til SAS. Du ble ønsket velkommen til en «SAS og Star Alliance flight» når du fikk satt deg ned. Men på boardingkortet ditt kunne det stå «Operated by Xfly». CityJet er et annet alternativ. Disse er altså selvstendige selskaper som leies inn av SAS til å fly spesifikke ruter og har ingenting med datterselskapene SAS Connect og SAS Link å gjøre.

Har dette noe å si for deg som passasjer? Nja, ikke direkte hvis alt går som det skal, men det kan jo være greit å vite at lønns- og avtalevilkår kan være noen helt andre enn det SAS nå har forhandlet om. I mitt tidligere selskap fantes det f.eks. ingen fagforening der hvor jeg hadde base. Kanskje nettopp derfor ble lønna ble stående bom fast i flere år til tross for at inflasjonen nærmet seg tosifrede tall.

Mange mener mye om piloters lønnsnivå, men glemmer raskt at det gjerne koster omtrent en million kroner å ta en pilotutdannelse. For de flestes vedkommende er den selvfinansiert og Lånekassen stiller sjelden opp med slike beløp. Nyansatte piloter i SAS tjener i underkant av 500.000 kroner på norske kontrakter, bare så det er nevnt.

Langt verre står det selvfølgelig til bak i kabinen. Hos min tidligere arbeidsgiver fikk de kabinansatte mellom 1000-1500 euro per måned før skatt. Riktignok i et lavkostland som Estland, men de satt likevel igjen med knapper og glansbilder. I julegave fikk de en caps med selskapslogo og en hyggelig mail fra sjefen.

Jo, det er fin utsikt fra cockpit og det føles givende og meningsfullt å fly folk til viktige møter og kjærlige gjensyn med venner og familie. Men hvis det hele tiden skal skvises mer og mer ut av deg av hensyn til «selskapets konkurranseevne» er jeg redd det på sikt også vil være flere SAS-piloter som anser tilværelsen uforenlig med å ha det de fleste av oss kaller et normalt, velbalansert liv. La oss håpe de vilkårene de har forpliktet seg til de neste drøye fem årene ikke skviser dem altfor hardt. Et åpent spørsmål er det også hvor mange av de 450 pandemi-oppsagte SAS-pilotene som vil takke ja til den gjenansettelsen de nå har fått fremforhandlet. Mange har funnet seg annet å gjøre. Pilotlivet er ikke hva det en gang var.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer