Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Duften av penger

Det mest oppsiktsvekkende ved at André Previn får tre millioner kroner for å lede Oslo-Filharmonien ti uker i året, er at det er så lite.

DEN BRITISKE

musikkjournalisten og forfatteren Norman Lebrecht har uttalt at han aldri igjen kan lytte til en Herbert von Karajan-innspilling uten å høre lyden av klingende mynt i bakgrunnen. Den østerrikske dirigentlegenden var den siste av det forrige århundrets store maestroer - et faktum han visste å utnytte. Ved sin død i 1989 kontrollerte han den mektige aksen Berlin-filharmonikerne, Wien-filharmonikerne og Salzburg-festspillene. Arvingene fikk 2,1 milliarder kroner å krangle om. Karajan er også blitt omtalt som den siste dinosaur. Han var mot slutten alene om å representere ei svunnen tid, der dirigenter var større enn livet, og der navn som Wilhelm Furtwängler og Arturo Toscanini fikk det til å skjelve i buksene til alle musikere som kom i deres vei.

HØYE LØNNINGER

har alltid vært en del av gamet i den klassiske musikken. På høyden av sin karriere fikk tenoren Enrico Caruso 10000 dollar for én kvelds opptreden på Cuba. Og dette var i 1919! Men det er likevel Karajan som kan ta æren for at dirigenthonorarer har vært et av de heteste temaene på styrerommene hos verdens ledende orkestre de siste 20 åra. Ingen kunne som ham kreve svært høye honorarer for ei eneste konsertuke - og slippe unna med det. Det ble en inspirasjon for hans etterfølgere. Rekorden ble satt på slutten av 90-tallet med Daniel Barenboim. Men han satt ikke lenge som sjef for Bastille-operaen i Paris etter at det ble kjent at han hadde fått vel 15 millioner kroner for ti ukers engasjement. Zubin Mehta er også i ekstremklassen, med en registrert årslønn for to år siden på seks millioner. Dollar.

SKAL VI SÅ SKRIKE OPP

i sinne når Dagens Næringsliv melder at Oslo-Filharmoniens André Previn får tre millioner for ti uker? Njaei. For sammenliknet med de høyest gasjerte dirigentene ute i Europa, er ikke lønnsposen i Oslo all verden. Og Previn kunne glatt ha plusset på noen millioner om arbeidsstedet var München, London eller Amsterdam. Oslo er som kjent bare for spesielt interesserte. Men lønnsrittet har også sin pris. En ting er selvfølgelig at Previn må leve med musikerkolleger i Oslo-orkestret som hvert eneste år kjemper med budsjettene, og hvor mange av enkeltmedlemmene har ekstrajobber for å få ei anstendig årslønn. Noe annet er det at det nettopp er lønnsrittet blant toppdirigentene som har ført til den vedvarende krisa innen den klassiske musikkindustrien. Dirigentene har med god hjelp av De tre tenorer gjort sitt til at det er blitt comme il faut blant toppsolister å forlange astronomiske summer for konsertopptredener og innspillinger. Mariss Jansons lå på et langt lavere lønnsnivå enn Previn i Oslo. Han fikk to millioner for ti uker i Oslo. Kan vi så dra den slutningen at André Previn er verdt en million kroner mer enn Mariss Jansons? Absolutt ikke.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media