Dystopi og dødsdans

Torild Strays svære New York-panorama skal henge fram til og med torsdag i Galleri 27 i Oslo, og det er en utsikt man nå ser med nye briller etter at 11. septembers selvmordsbombere påførte metropolen dens ulegelige sår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert
  • Likevel ville nok synet av den enorme kulltegningen - som ble laget for to år siden - også vakt uvanlige assosiasjoner på et tidligere tidspunkt.

For det mer enn fire meter breie bildet tegner en visjon hinsides motivet som modernitetens mest klassiske skue, og fjernt fra livsappetittens nå uspiselige Big Apple -metafor. Gjennom den urgamle og symbolsk ladde tegneteknikken i kull maner Stray fram en forestilling om Manhattan som motpolen til levende metropol - i det verdens kanskje mest gjennomregulerte urbane struktur assosierer til de dødes by, en nekropol. Skyskraperne står som dystre gravstøtter, og selv arkitekturen i Empire State Building har fått forskjøvet sin symmetriske perfeksjon som understreker dramaet og den labile balansen i billeduttrykket.

  • Det er likevel vår viten om at utsiktspunktet som Stray tegnet sitt stereoformat fra ikke lenger eksisterer, som får det visuelt depressive synet til å gå over i et kroppslig grøss.

Adgangen til et atelier i 85. etasje i et av tvillingtårnene ga henne en kunstnerisk privilegert posisjon, selv om hun skulle formidle følelsen av et ubestridelig ubehag over inntrykket av utsikten. Gjennom den aktuelle konteksten forandres de dystre og delvis ekspressivt utviskete motivtrekkene over fra personlig preget vånde, og den ensomme tegningen i galleriet blir også å lese som en nekrolog på tavle.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer