DEBATT

Frafall i skolen:

Elevene som ikke blir sett

Noen av elevene vil falle fra i utdanningsløpet, ikke fordi det var for vanskelig, men for lett.

LÆRINGSPOTENSIAL: Alle skoleelever fortjener å bli sett. Også de med ekstra stort læringspotensial, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
LÆRINGSPOTENSIAL: Alle skoleelever fortjener å bli sett. Også de med ekstra stort læringspotensial, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Elisabeth Isachsen Rye-Florentz
Elisabeth Isachsen Rye-Florentz Vis mer

Mandag var første skoledag for tusenvis av fem- og seksåringer. Heldigvis har de aller fleste fine år foran seg med både vennskap og læring som vil legge grunnlaget for deres valgmuligheter og liv.

WISCONSIN, USA: Grisene Sassy og Mona får mye oppmerksomhet fra den ille katten Ernest. Vis mer

Men noen av dem vil gå slitsomme år i møte og ikke klare å gjennomføre hele skoleløpet. De står i fare for å bli en del av statistikken unge voksne uten fullført videregående opplæring. Noen av dem vil ikke falle fra fordi det var for vanskelig, men for lett.

Barn med stort læringspotensial kan være vanskelige å oppdage, skal man finne dem må man vite hva man leter etter. Det er forskjell på barn med stort læringspotensial og skoleflinke elever. Et skoleflinkt barn sitter gjerne stille ved pulten sin og gjør alle oppgaver nøye, skriver pent og rekker opp hånden. De følger planlagt progresjonen og opplever læring og mestring.

Et barn med stort læringspotensial skjønner ting mer intuitivt, de «bare vet» svaret, de tenker fortere og bearbeider informasjon raskere og mer raffinert. De kan ikke alltid svarene, men stiller spørsmålene. Noen av dem er urolige og bråkete og oppfattes som krevende, andre er stille og gjør lite ut av seg. Men faren er den samme: De lærer ikke nødvendigvis strategier for «å lære» fordi man aldri får sjansen til å streve med å tilegne seg kunnskap. Da får man et problem når ting blir mer faglig krevende i høyere klassetrinn.

Det er mye bra i norsk skole, men fremdeles er det en av fem som ikke fullfører. Alle har rett til undervisning tilpasset sitt nivå, også de i snitt 1–3 elever i hver klasse med et ekstraordinært læringspotensial. En anselig andel av dem får etter hvert lavt selvbilde, få venner og faller utenfor samfunnet.

Hvorvidt et barn med stort læringspotensial får tilpasset undervisning skal ikke være vilkårlig. Derfor foreslår Høyre blant annet å teste ut tidsavgrenset nivådeling i skolen.

De siste årene har det blitt snakket mye om «tidlig innsats», å fange opp barna med spesielle læringsutfordringer og tidlig gi dem hjelpen de trenger. Det er trolig vårt viktigste tiltak mot frafall. Også for dem med ekstraordinært læringspotensial.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer