DEBATT

Uber og taxinæringa

En dyster framtid

Erfaringene fra USA kan gi en viktig pekepinn på hvordan Uber vil påvirke taxinæringen i Norge.

DYSTER FRATID: I de amerikanske byene der Uber og Lyft er mest etablert har inntektene til alle sjåfører, både taxi- og Ubersjåfører, gått ned. Det tyder på en dyster framtid for de mange norske taxisjåførene som i dag baserer seg på yrket som hovedinntekt, skriver innsenderen. Uber Pop tar en pause fra 30 oktober. Foto: Terje Pedersen / NTB
DYSTER FRATID: I de amerikanske byene der Uber og Lyft er mest etablert har inntektene til alle sjåfører, både taxi- og Ubersjåfører, gått ned. Det tyder på en dyster framtid for de mange norske taxisjåførene som i dag baserer seg på yrket som hovedinntekt, skriver innsenderen. Uber Pop tar en pause fra 30 oktober. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Uber er tilbake i Norge for fullt, men er saksøkt av staten California på grunn av brudd på arbeidslover. Forskning fra USA viser at selskapet tvinger lønnen ned for hele næringen.

Etter at selskapet ga opp det meste av driften i Norge i 2017, er Uber nå tilbake. Med deregulering av taximarkedet som inntrådte 1. november, banet regjeringen vei for Uber. Det er en mulighet selskapet har grepet: Mandag denne uken var Uber tilbake på norsk jord, da med sin hovedtjeneste Uber X.

Ubers tilbakekomst til Norge kommer på et paradoksalt tidspunkt. Selskapet er stadig mer kontroversielt i USA, og sto fram til valgnatten forrige tirsdag i fare for å måtte endre sin arbeidsmodell eller legge ned i California, delstaten der selskapet oppsto.

California gikk nemlig til søksmål mot Uber og det tilsvarende selskapet Lyft, og de ble nylig dømt i delstatens høyesterett for å feilaktig ha karakterisert sine sjåfører som selvstendig næringsdrivende i stedet for ansatte. En konsekvens av å være selvstendig næringsdrivende er at Uber og Lyft-sjåfører i USA ikke har tilgang på vanlige arbeidsrettigheter. Selskapene utbetaler for eksempel ikke dagpenger, sykepenger eller helseforsikring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer