DEBATT

Ny Nasjonal tansportplan

En plan som virker

Grimsrud spør om NTP er et verktøy eller en ønskeliste. Med lang fartstid i norsk samferdsel vet han godt at NTP tidligere har vært både et verktøy og en ønskeliste.

INGEN GARANTI: At et prosjekt er nevnt i NTP, er en viktig milepæl, men ingen garanti for gjennomføring. Kostnader og nytte kan endre seg. Samtidig har usikkerheten om framtiden økt, skriver Knut Arild Hareide som la fram den nye planen 19. mars. Foto: Terje Pedersen / NTB
INGEN GARANTI: At et prosjekt er nevnt i NTP, er en viktig milepæl, men ingen garanti for gjennomføring. Kostnader og nytte kan endre seg. Samtidig har usikkerheten om framtiden økt, skriver Knut Arild Hareide som la fram den nye planen 19. mars. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Ny Nasjonal transportplan (NTP) er på plass, men Bjørne Grimsrud, sjef i Transportøkonomisk institutt, er ikke imponert. Han skriver her i avisen at den er et dårligere planleggingsverktøy enn den kunne vært og synes vi er optimister når vi legger opp til en fortsatt betydelig satsing.

Grimsrud spør om NTP er et verktøy eller en ønskeliste. Med lang fartstid i norsk samferdsel vet Grimsrud godt at NTP tidligere har vært både et verktøy og en ønskeliste. Ordførere, næringsliv og ildsjeler har alltid arbeidet utrettelig med å få prosjekter «inn» i NTP. En omtale i NTP har vært sett på som en blankofullmakt om bygging – uavhengig av kostnadssprekker og endrede forutsetninger.

Store endringer (teknologi, klimaendringer, transportbehov) og et redusert økonomisk handlingsrom gjorde det nødvendig å tenke nytt. Med ny NTP er de lange ønskelistenes tid erstattet med ny tenkning om hvordan vi må jobbe for å få mest mulig transport for pengene, slik at vi løser flest mulig av de viktigste utfordringene.

At et prosjekt er nevnt er en viktig milepæl, men ingen garanti for gjennomføring. Kostnader og nytte kan endre seg. Samtidig har usikkerheten om framtiden økt – forutsetningene for valgene vi har tatt i planen, kan altså endres – og det må vi ta på alvor.

Porteføljestyringen som nå er innført innebærer blant annet at når lokale myndigheter er med på å finne løsninger som kutter kostnader eller øke nytten, øker sjansen for rask gjennomføring. Fordyrende krav som ikke forbedrer nytten, har motsatt effekt.

Veksten i NTP er ikke like formidabel som tidligere, men den økonomiske rammen er høyere enn noen gang. Det økonomiske handlingsrommet blir mindre fremover, men satsingen vil fortsatt være høy.

Penger brukt på samferdsel bidrar til at vi kan skape mer og få flere i arbeid. Vi må, og skal, bruke de store pengene bedre – og nå jobber vi med et bedre verktøy: En ambisiøs og realistisk plan!

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer