DEBATT

Brokollapsen i Tretten:

En varslet katastrofe

Norsk infrastruktur er i kritisk tilstand, og dette er en katastrofe vi har advart om lenge.

KOLLAPSER: Dersom politikerne ikke tar grep og infrastrukturen kollapser kan det resultere i en katastrofe for samfunnssikkerheten, skriver kronikkforfatteren. Her er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på befaring ved Tretten bru i Gudbrandsdalen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
KOLLAPSER: Dersom politikerne ikke tar grep og infrastrukturen kollapser kan det resultere i en katastrofe for samfunnssikkerheten, skriver kronikkforfatteren. Her er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på befaring ved Tretten bru i Gudbrandsdalen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Broen i Tretten raste på mandag, og det var bare flaks at ingen liv gikk tapt. Norsk infrastruktur er i kritisk tilstand, og dette er en katastrofe Norges Lastebileier-Forbund har varslet lenge. Transportnæringen og sjåføryrket har på papiret et strålende utgangspunkt.

FEILBEREGNER: Det gikk galt for et skip i Nederland da det skulle kjøre under ei bru. Video: Tiktok / Twitter. Reporter: Vegard Krüger. Vis mer

Det er en samfunnskritisk næring som sørger for at butikkhyllene fylles med mat, klær og medisiner, og behovet for våre tjenester øker hvert eneste år. De som ønsker å bli lastebilsjåfør er garantert jobb i en regulert næring med gode vilkår.

Lastebileiere er også framtidsrettede og ønsker å ta i bruk de nyeste utslippsfrie lastebilene. Men alt er imidlertid ikke så rosenrødt som det kan framstå som. I tillegg til bruer som kollapser og som skaper en livsfarlig arbeidshverdag for både yrkessjåfører og bilister er står flere utfordringer i kø.

Dersom politikerne ikke tar grep og infrastrukturen kollapser kan det resultere i en katastrofe for samfunnssikkerheten. Vi møter veier som forfaller, dårlig tilrettelegging for rekruttering, og det som faktisk framstår som en motvilje til å satse på grønne løsninger.

Hvert år er det mer gods som skal transporteres, og det blir flere lastebiler på veien. Livsfarlige veier med manglende vedlikehold kan imidlertid sette en effektiv stopper for dette. I tillegg til Tretten bru, er brua over Badderelva i Kvænangen som raste sammen i mai og delte Norge i to et godt eksempel på konsekvensene av manglende vedlikehold av veinettet.

Disse eksemplene er dessverre ikke enestående. Samtidig som veiene forvitrer varsler regjeringen med Jonas Gahr Støre og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i spissen om at de vil kutte i samferdselsprosjekter og at vi må forvente strammere budsjetter framover. Resultatet er økt vedlikeholdsetterslep, farligere veier og dårligere framkommelighet.

Dette kan i neste omgang føre til flere ulykker, mer upålitelig varetransport og flere drepte langs norske veier.

Mange kan føle at arbeidssituasjonen sin er kritisk dersom kaffemaskinen er ødelagt eller klimaanlegget streiker på sommerens varmeste dag. For lastebilsjåførene betyr kritisk arbeidssituasjon kampesteiner som ruller ut i veibanen og livsfarlige bruer som kollapser. En så risikabel arbeidssituasjon ville i andre næringer ført til ramaskrik og krav om at arbeidsgiver stenger arbeidsplassen umiddelbart.

For transportnæringen er arbeidsgiveren med ansvar for veiene regjeringen. Vår eneste mulighet å få regjeringen til å handle er å advare om konsekvensene og håpe at politikerne innfrir løfter om å gjøre norske veier tryggere. For dersom vi nekter å kjøre på veiene bryter vi kontraktene vi har med kundene våre, og varene samfunnet trenger kommer ikke fram.

Med slike veier som fabrikkgulv skulle en kanskje forvente at færre ønsker å bli lastebilsjåfør. Heldigvis viser tallene for 2022 en solid økning i søkere til transport og logistikk på videregående skole. Det er også gledelig at jentene utgjør halvparten av denne økningen.

Men selv med flere søkere og et økende behov for sjåfører, følger ikke politiske myndigheter opp med flere skoleplasser. Når så mange flinke ungdommer ønsker seg inn i en av Norges viktigste yrker, må regjeringen sikre nok skoleplasser.

Et annet tiltak som både sikrer bedre vareflyt og økt rekruttering er for eksempel å prioritere lastebiler på ferjene. I sommer har vi sett flere eksempler på lastebiler som må stå igjen på kaia fordi bobiler og annen hyggekjøring kommer foran. Vareleveranser har blitt utsatt, og sjåfører har mistet helg og fritid.

Det blir vanskelig å rekruttere unge inn i et yrke med en så uforutsigbar arbeidstid, og det går ut over samfunnet når varene ikke kommer fram i tide. Vi unner selvfølgelig hyggetrafikken og komme fram, men når samfunnet ikke får til det må nyttetrafikken prioriteres.

Til slutt må regjeringen spille på lag med lastebilnæringen når vi ber om bærekraftige transportløsninger. Langt fram i tid har vi kanskje en helelektrisk lastebilflåte, men mens vi venter på at teknologien skal ta igjen ambisjonene tvinner politikerne tommeltotter har vi andre bærekraftige løsninger som ligger klare allerede i dag.

Om de gir godstransporten prioritet på biodiesel til konkurransedyktige betingelser og tillater oss å utnytte bilenes lastekapasitet vil vi kunne kutte opptil nitti prosent av utslippene våre over natta.

Med opptil flere års ventetid på elektriske lastebiler, og en manglende ladeinfrastruktur og strømkapasitet til å håndtere flere, er det bemerkelsesverdig at politikerne ikke griper tak i enkle og rimelige løsninger vi kan innføre med et pennestrøk.

Om regjeringen i tillegg prioriterer ladestasjoner for lastebil langs veiene, viderefører og utvider ENOVA sin støtte til fyllestasjoner av biogass som nå avsluttes, og innfører incentivordninger for kjøp av klimavennlige lastebiler vil transportnæringen kunne lede an i det grønne skiftet.

Nå har politikerne vært samlet under Arendalsuka, populært kalt demokratiets dansegulv. Konsekvensene av manglende vedlikehold er nå så tydelig at om de nekter å lytte til våre bekymringer og ta grep er det en fallitterklæring.

Politikerne må finne sammen om de gode løsningene på utfordringene vi gjentatte ganger har advart om. Samfunnet skriker etter en mer effektiv varetransport mens hyppigere flommer og mer ras gjør det vanskelig å komme fram.

Lastebilene og framtidige sjåfører står klare til å få Norge til å gå rundt, men manglende politisk vilje blir en stor bremsekloss. Uten lastebilen stopper Norge, og vi kan ikke akseptere å måtte risikere livet for at hjulene i samfunnet skal gå rundt.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer