DEBATT

Osloskolen

Endring for en bedre skole

Beskrivelsen av Osloskolen i avisene de siste ukene behøver nyansering.

KONSULENTBRUK: Utdanningsetaten har arbeidet systematisk med å redusere konsulentbruken. I 2016 brukte etaten 44 millioner. I 2019 hadde vi fått dette ned til 22 millioner på driftsbudsjettet, skriver Marte Gerhardsen i Utdanningsetaten i Oslo. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
KONSULENTBRUK: Utdanningsetaten har arbeidet systematisk med å redusere konsulentbruken. I 2016 brukte etaten 44 millioner. I 2019 hadde vi fått dette ned til 22 millioner på driftsbudsjettet, skriver Marte Gerhardsen i Utdanningsetaten i Oslo. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

En etat med nesten 17.000 ansatte og 92.000 elever kan ikke stå stille. For å nå høye ambisjoner om læring og livsmestring for elevene, trengs en utdanningsetat som utvikler seg.

Vår jobb i Utdanningsetaten er å legge til rette for at alle våre elever og lærlinger lærer det de trenger: At de deltar i arbeid og fellesskap i samfunnet, mestrer livet og får universelle verdier som likeverd og rettferdighet med seg i bagasjen. I det siste er det ikke disse målene som har fått oppmerksomhet i media, men arbeidet med omstilling i etaten.

En organisasjon så stor som vår, trenger både ledelse og støttefunksjoner. Alle elever i Osloskolen skal få et likeverdig tilbud, uavhengig av hvor de bor og går på skole. Det skjer ikke av seg selv. På den enkelte skole har man en liten administrasjon på noen få ansatte. Det er effektivt og kostnadsbesparende å samle fellesfunksjoner som regnskapsoppfølging, IKT-systemer, forvaltningsoppgaver og pedagogisk støtte i en felles administrasjon.

I 18 år hadde vår etat samme organisasjonsstruktur. Vi så at det ikke fungerte godt nok. Derfor har vi gått gjennom hele vår organisasjon og måter å jobbe på. Vi måtte se om vår rolle som skoleeier og våre støttesystemer kunne bli bedre.

Endringen har vært krevende og vart over flere år. I august startet arbeidet med å sette ny organisasjonsstruktur ut i livet. Slikt tar tid. Det vanlige er derfor at slike prosesser tar minst 6 måneder, ofte mer.

Endring skaper uro. At denne omstillingen nå skjer midt i håndteringen av en pandemi, og våre medarbeidere står i frontlinjen for å holde skolene i gang, har selvfølgelig påvirket hele organisasjonen. Samtidig var omstilling viktig og nødvendig. Jeg er dypt imponert over hvordan medarbeiderne i Osloskolen står på og er løsningsorienterte i en krevende tid.

Målet er at vi, når prosessen er gjennomført, er en tydeligere og mer forutsigbar skoleeier, og at støtten vår til skolene treffer skolenes behov bedre enn før. Vi vet vi får strammere budsjettrammer framover, da må ressursene brukes best mulig.

En overskrift viste til at vi hadde hyret amerikanske coacher. I Oslo kommune skal vi drive tillitsbasert ledelse. Vi så at Utdanningsetaten ikke hadde lyktes godt nok med det. Det ville vi endre. Kompetansen internt var ikke god nok, våren 2019 innledet vi derfor et samarbeid med en norsk konsulent, som har hjulpet oss med praktiske verktøy for å drive tillitsbasert ledelse. Vi har selv sittet i førersetet for innholdet i lederutviklingen. Konsulenten er riktignok tilknyttet et internasjonalt selskap, men hun hjelper en rekke norske offentlige institusjoner. Vi kjenner oss på ingen måte igjen i omtalen av dette som «amerikansk coaching».

Allerede i 2019 besluttet vi å ikke inngå nye omfattende samarbeidsavtaler, men heller satse på vårt eget kompetansemiljø på dette området.

Utdanningsetaten har arbeidet systematisk med å redusere konsulentbruken over år. I 2016 brukte etaten 44 millioner. I 2019 hadde vi fått dette ned til 22 millioner på driftsbudsjettet. For en virksomhet med et budsjett på 14,5 milliarder er vår konsulentbruk svært lav. Deler av konsulentbruken vår er tolketjenester til skolene og bedriftshelsetjeneste, tjenester som er avgjørende for både elever, foreldre og skolene.

Noen konsulenttjenester er det fornuftig å ha, fordi det er mye dyrere å ha ansatte på fulltid når vi bare trenger deres spisskompetanse av og til. For å få konsulentbruken ytterligere ned framover, vil vi utarbeide enda tydeligere retningslinjer for når og hvordan vi skal bruke konsulenter.

Det har også skapt overskrifter at Osloskolen samarbeider med Universitetet i Oslo om å utvikle gode leseprøver for elevene våre. Vi vet at lesing er noe av det viktigste for å lykkes på skolen i alle fag. I Oslo starter 40 prosent av elevene våre med et annet morsmål enn norsk, så for oss er det ekstra viktig at lærerne har gode verktøy og kunnskap om hva som virker og ikke virker. Leseprøvene er en del av dette. Vi har i mer enn ti år samarbeidet med fagmiljøet ved UiO, og den første leseprøven for 6. trinn som de utarbeidet for Osloskolen, ble gjennomført i 2012.

Det er svært få i Norge som har kompetansen som er nødvendig for å utarbeide leseprøver av høy kvalitet, og UiO har et av de beste miljøene i landet. Det ville vært mye dyrere for Osloskolen om vi skulle ansatte disse ekspertene hos oss.

Det er mange som bryr seg om Osloskolen. Med et så stort og viktig ansvarsområde, må vi tåle oppmerksomhet og kritikk, blant annet om økte lederlønner i forbindelse med omorganiseringen. Ja, noen ledere har fått et tillegg som følge av større og mer komplekse ansvarsområder. Alle endringer er i samsvar med tariffavtalen for Oslo kommune. Ingen av dem som har fått økt lønn i forbindelse med omorganiseringen var blant dem som tjente mest fra før.

I HARDT VÆR: Utdanningsdirektør i Oslo, Marte Gerhardsen, sier hun opplever at hun har skolebyråd Inga Marte Thorkildsens tillit, på tross av Dagbladets avsløringer om lønnsfesten i Oslo-skolen. Reporter: Steinar Suvatne. Foto: Nina Hansen / Dagbladet TV Vis mer

Utdanningsetaten skal ha en moderat og nøktern lønnsutvikling. Etter omorganiseringen har derfor de aller fleste ledere den samme lønnen som de hadde før. Vi er også blitt enige med de tillitsvalgte om å ha en tettere dialog om lønnsutviklingen framover.

Diskusjonen og tilbakemeldingene tar vi med oss i det videre arbeidet med å få denne omorganiseringen på plass og inn i den nye hverdagen til Osloskolen.

Hver høst går over 7000 førsteklassinger med litt for stor sekk på ryggen inn dørene til våre skoler. Sammen med 85.000 andre elever skal de lære og bli klare for livet som voksne, og ha det trygt og godt. Vi har altså store oppgaver foran oss i Osloskolen.

Vi er trygge på at det er riktig å styrke skolenes rolle og stemme inn i etaten, slik vi nå gjør. Vi er trygge på at det er riktig å samle og bygge opp sterke kompetansemiljøer for skolene våre. Det skal vi fortsette med. Så vi kan gjøre jobben vår enda bedre for alle Oslos barn og unge.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer