Entreprenørselskapet Schibsted

Historisk er det vel få beslutninger som har vært så skjebnesvangre for mediebedrifter som beslutninger om å flytte vekk fra sentrum.

De siste tre dagene har Dagens Næringsliv kjørt en riktig godbit om sin konkurrent Schibsted, et eiendomsutviklingsselskap i Oslo som også eier Aftenposten, VG og andre medier. Schibsted eier et trykkeri i Nydalen, og de har fortalt at de nå vurderer å flytte sine aviser etter trykkeriet.

  • Historisk er det vel få beslutninger som har vært så skjebnesvangre for mediebedrifter som beslutninger om å flytte vekk fra sentrum. Arbeiderbladet mistet betydningen på veien da de flyttet til Hasle. De kom tilbake. Adresseavisen hadde det ikke godt da de flyttet, men med monopol i Trondheim kan man tillate mye.

Det er god økonomi i å flytte avisredaksjoner. I hvert fall sett med entreprenørøyne. Ifølge DN kunne Schibsted selge i Akersgata for en drøy milliard. Bygget i Nydalen koster 800 millioner. Altså 200 millioner i gevinst, samt nye moderne kontorer, perfekt tilpasset avisredaksjonene. Da må jo alt være riktig?

  • Men det er feil. Det trenger du ikke spørre Schibsteds journalister i Akersgata for å få vite, det er bare å spørre Olav Thon eller Jon Eikemo. Thon er milliardær fordi han har skjønt at tre ting er viktige: beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Journalister må være i nærheten av hverandre, av kilder, av sentrum, av Stortinget - og av et bredt utvalg serveringssteder - for å fungere godt. Journalister skriver om folk, og da må de treffe folk. Jon Eikemo har skjønt noe annet. Da han første gang tuslet rundt i Det Norske Teatrets nye praktbygg, sa han mellomfornøyd: «Det blir nok bra her, bare vi får spydd litt i gangene.» Avishus og teatre må ha sjel, men bygningene må være innlevd - om nødvendig utspydd - for å få den.
  • Men, som DN også kunne fortelle (og godt er det at de forteller det, det har denne uka ennå ikke stått en artikkel om flytteplanene i Aftenposten - de skrev 15 om NRKs mulige flytting til Bjørvika): Schibsted skal ikke flytte avisene - ikke på alvor. Avisene er bare et påskudd for å få utvidet byggemelding, slik at entreprenør Schibsted kan få bygge 50000 i stedet for 33000 kvadratmeter. Smart. Men litt for smart. Har det ikke stått mye om dette i Schibsteds aviser, har den redaksjonelle aktivitet internt vært hektisk - de har sikkert ikke hatt tid til å skrive.

Og avisenes bekymrede redaksjonsklubber fikk ikke bare dementiene de ønsket. I VG fikk de også gratis øl i to timer. I sentrum, ikke i Nydalen. Det var kanskje, men bare kanskje, også et gravøl for entreprenørselskapet Schibsteds største byggeplaner.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.