DEBATT

«Er det noen som kan hjelpe meg?»

- Kompetanse er ikke nok, bemanningen i barnehagene må øke, skriver psykologspesialister Ida Brandtzæg og Stig Torsteinson.

BEMANNINGSPROBLEM: Hvilken nytte har barnet av økt kompetanse om ingen er der for å hjelpe, spør Ida Brandtzæg og Stig Torsteinson i kronikken. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB
BEMANNINGSPROBLEM: Hvilken nytte har barnet av økt kompetanse om ingen er der for å hjelpe, spør Ida Brandtzæg og Stig Torsteinson i kronikken. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Barnet ser seg fortvilet rundt. Det er som om det tenker: «Er det noen voksne her? Hvor er du som kan hjelpe meg»?

NRK har akkurat vist dokumentaren «Store små mennesker». Filmen følger to små bestevenner gjennom et barnehageår, og tilskueren får dermed anledning til å oppleve barnehagehverdagens utfordringer fra barnas perspektiv.

Vi opplever hvordan store og små dramaer utspiller seg i guttenes hverdagsliv. Det er øyeblikk hvor hjelpen er der - men også stunder hvor den ikke er det. Og det er kanskje ikke så rart?

Rundt halvparten av alle barnehager oppgir å ha full bemanning i 4-5 timer per dag. Kun 16 prosent oppgir at de har full bemanning i seks timer eller mer. Barnehagen i seg selv holder derimot åpent i 10 timer.

TILKNYTNINGSPSYKOLOGENE: Ida Brandtzæg og Stig Torsteinson er psykologspesialister og ledere av Tilknytningspsykologene, utdanningssenter og klinikk. Foto: Syverud Foto
TILKNYTNINGSPSYKOLOGENE: Ida Brandtzæg og Stig Torsteinson er psykologspesialister og ledere av Tilknytningspsykologene, utdanningssenter og klinikk. Foto: Syverud Foto Vis mer

Leser vi regjeringens strategiplan og forslag til nytt statsbudsjett for 2023, kan det virke som de tenker at økt kompetanse utgjør en tilstrekkelig satsing på barnehagefeltet i åra framover.

Økt kompetanse er vel og bra, men det hjelper lite om de ansatte ikke har anledning til å være der det trengs.

Hvilken nytte har barnet av økt kompetanse om ingen er der for å hjelpe?

«Små store mennesker» zoomer inn på barnas mentale liv. Vi får se hvor mye det rommer og hvor rikt og sammensatt det er. Det er først når vi ser og forstår barnet, at vi kan bygge en trygg relasjon til det.

Derfor er det så viktig at de ansatte i barnehagen har en bemanningsramme som gjør det mulig også for dem å zoome inn på så mye som mulig mye av barnas store verden. Dette rimer dårlig med den gjeldende bemanningsnormen.

Omkring halve dagen er det én voksen for hvert tredje barn i småbarnsavdelingen (én til tre år) og én for hvert sjette barn i avdelingen for store barn (tre til seks år). Den andre halvparten av dagen er bemanningen lavere.

I en fersk artikkel i Utdanningsnytt, gjør Toril Reehorst Kalsås fra Utdanningsforbundet det tydelig hvor marginal bemanningsnormen er. Hun beskriver utilstrekkeligheten og stresset man som voksen kan kjenne på i situasjoner hvor man for eksempel er alene med 15 barn.

MISTET JOBBEN: En ansatt fikk sparken etter å ha skremt barn i en barnehage. Reporter: Christina H. Korneliussen/Dagbladet TV Vis mer

Det skal ikke mer til enn at én kollega må inn for å skifte bleie, trøste eller skifte våte klær på et barn. Slike situasjoner kan det være mange av i løpet av en dag. Hvor mye kan du zoome inn på hvert enkelt barn da?

Den andre voksne, som måtte gå inn med et barn, kjenner kanskje også på stress og press for å «få unna» bleieskiftet eller trøstingen, fordi kollegaen står der ute med eneansvaret for en stor barneflokk. Hvor mye av ens pedagogiske etterutdanning får man tatt i bruk da?

Varsellampa har blinket lenge om at bemanningssituasjonen i barnehagen er kritisk har blinket lenge. Tegnene burde få enhver arbeidsgiver og bevilgende myndigheter til å sperre øynene opp.

Det er en drastisk nedgang i søkere til barnehagelærerutdanningen, og barnehageansatte ligger på toppen når det gjelder sykefravær.

Mens det legemeldte sykefraværet generelt blant yrkesaktive i Norge er på 4,3 prosent, er andelen sju prosent blant barnehageansatte, ifølge tall fra NAV (2019).

Mange oppgir grunnen til sykedagene med at de kjenner seg utilstrekkelige i møte med barnas behov. De kommer i en skvis mellom krav og bemanning, forklarer Benedicte Emilie Langseth-Eide, som har skrevet doktorgradsavhandling om sykefravær, i et intervju med Barnehage.no.

I tillegg er gjennomsnittlig avgangsalder for ansatte i kommunale barnehager 62,3 år, og dermed lavere enn andre arbeidstakergrupper innenfor kommunesektoren. Hvorfor blir det ikke tatt skikkelige grep for å løse disse alvorlige problemene?

Når bemanningsnormen ikke fungerer, går dette naturligvis utover barna, og som utviklingspsykologer er vi bekymret. Barns trivsel og trygghet henger uomtvistelig sammen med kvaliteten på omsorgen de mottar.

Vi vet fra forskningen at de voksnes mulighet til å gi god og sensitiv emosjonell omsorg igjen henger sammen med hvor mange barn de har ansvar for. Kvaliteten på omsorgen forringes ytterligere hvis den ansatte er sliten og overarbeidet.

Barn har store, grove og intense følelser, og trenger noen som er til stede og kan møte dem med overskudd og forståelse. På denne måten lærer de å møte medmennesker med godhet. Samtidig lærer de at de selv har verdi – nettopp ved å være innsatsen verdt. Dette vet vi at er helsebringende.

DEKKET: Så godt som hele Sylvain Helaine er dekket i tatoveringer. Han har til og med farget det hvite i øynene sine. Foto: AFP / NTB / Video: KameraOne Vis mer

Bemanningen vil ofte være som lavest tidlig på morgenen og seint på ettermiddagen. Dessverre er dette også tidsrommene hvor barna har spesielt store behov for emosjonelt nærvær og støtte.

Stresset de minste barna opplever i barnehagen, sitter også i dem utover ettermiddagen og kvelden, og kan dermed forplante den negative tendensen inn i barnas andre sosiale konstellasjoner.

Vi anbefaler alle, og politikere især, å se dokumentaren. Bli med i sandkassa og ta del i de små bestevennenes mangfoldige og dramatiske verden.

De to kompetente guttene i «Store, små mennesker» er gode venner og klarer som oftest å spille på hverandre. Vi ser også hvor viktig det er at de får hjelp av de voksne når vennskapet utfordres. Begrensningene i bemanningsnormen bli mer presserende når vi tar mangfoldet som finnes i barnehagene innover oss.

For alle de barna som har urolig temperament og/eller utrygge erfaringer med seg hjemmefra, er både kompetanse og tilstedeværende, trygg omsorg helt avgjørende.

Hvis de ansatte skal kunne fremme alle barnas utvikling og helse på en god måte, må de jobbe i et miljø som har bemanningsrammer som gjør det mulig, og som også fremmer, og ikke bryter ned, deres egen helse.

Så enkelt, og så vanskelig, er det.

I tråd med andre aktører som for eksempel Redd Barna, mener vi derfor at grunnbemanningen og forholdstallet i bemanningsnormen bør økes og at den må gjelde på avdelingsnivå i hele barnehagens åpningstid.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer