DEBATT

Kompetansekrav

Feil oppskrift å vrake lærerløftet

De nye framskrivningene fra SSB tyder på at regjeringens lærersatsing fungerer.

TANKEVEKKER: Nye tall fra SSB bør være en tankevekker for Ap, Sp og SV som lenge har brukt lærermangel som viktigste argument for å vrake karakterkrav 4 i matte for å komme inn på lærerutdanningen skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
TANKEVEKKER: Nye tall fra SSB bør være en tankevekker for Ap, Sp og SV som lenge har brukt lærermangel som viktigste argument for å vrake karakterkrav 4 i matte for å komme inn på lærerutdanningen skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Skal vi sikre at 9 av 10 elever fullfører videregående skole, må vi prioritere flere gode lærere med faglig fordypning. Løsningene på utfordringene i skolen er ikke å vrake kompetansekrav til lærere og fjerne karakterkrav 4 i matematikk for å komme inn på lærerutdanningen, slik Sp og Ap kjemper for.

Splitter nye framskrivninger fra SSB viser for første gang at Norge kan ha et overskudd av lærere i skolen fra 2027. Det skyldes lavere befolkningsvekst, men også at flere søker seg til lærerutdanningen og at flere fullfører lærerutdanningen. Bare de siste årene har norsk skole fått over 4000 flere kvalifiserte lærere, særlig på grunnskolen.

Det betyr ikke at vi bør ligge på latsiden. Framskrivningene er ingen fasit. Vi må fortsette å jobbe systematisk over tid for å utdanne og rekruttere flere lærere i klasserommene, og oppfordre ungdom til å søke seg til lærerutdanningen.

Men disse nye tallene bør være en tankevekker for Ap, Sp og SV som lenge har brukt lærermangel som det viktigste argumentet for å vrake karakterkrav 4 i matte for å komme inn på lærerutdanningen, og for å vrake kompetansekrav til lærerne. Sannheten er at flere fullfører lærerutdanningen nå enn før karakterkravet 4 ble innført.

Etter at Høyre stilte kompetansekrav om at alle lærere som underviser i norsk, engelsk og matematikk, fra 2025 må ha tilstrekkelig faglig fordypning i fagene, har over 40.000 lærere fått tilbud om å gå tilbake til «skolebenken» og ta videreutdanning.

Det er imponerende å se hvor mange lærere som har tatt denne utfordringen på strak arm. Flertallet av dem som tar videreutdanning sier de er blitt bedre lærere, og at elevene lærer mer. Satsingen bidrar altså til å øke elevenes opplevelse av mestring.

Til tross for denne positive utviklingen, går Senterpartiet inn for å vrake firerkravet i matematikk og fjerne kravet om at alle barn skal møte lærere med fordypning i norsk, engelsk og matematikk. Ap har endret mening om spørsmålet flere ganger, men også de går nå til valg på å fjerne kompetansekravene.

STERK DAME: Olivia Vivian fra Australia imponerer på sosiale medier med sin enorme styrke. VIDEO: Rødt Kort / Pambou. Vis mer

Uten kompetansekravene er det grunn til å frykte at flere kommuner vil nedprioritere videreutdanning av lærere, og at det blir større forskjeller i og mellom norske klasserom. Å vrake krav til at lærere er faglig oppdatert er også et dårlig signal å sende til tusenvis av ungdom som vurdere å søke seg til lærerutdanningen. Er det noen som vet hvor viktig utdanning og kompetansepåfyll er for samfunnet og enkelte, så er det jo nettopp unge som sikter seg inn på læreryrket.

Målet vårt nå må være at alle barn møter en kvalifisert og faglig oppdatert lærer i klasserommet. En god lærer er det viktigste for å gi alle elever like muligheter. Men det er en grunnleggende feilslutning å tro at barna får bedre undervisning ved at man senker ambisjonene for lærerutdanningen eller fjerner krav til videreutdanning. Det er ikke for sent å snu.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer