Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Flytende flesk

I Philadelphia er Kværner subsidiert helt til topps i krana over tørrdokka, og beskyttet av et lovverk som kan gjøre en hvilken som helst norsk landbruksminister misunnelig

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PHILADELPHIA (Dagbladet): Kjell Inge Røkke besøkte før helga Kværner-verftet i Philadelphia, som han gjerne skulle vært foruten, og ble tatt imot som den reddende engel. De to robuste fagforeningsbossene Phil og Phil, henholdsvis Rowan og Evans, var som nyfrelste pinsevenner etter en time i røkkeglansen. Direktør Ron Mc Alear var blitt fem år yngre på ei uke og overbevist om at Røkke «har en plan». Kjell Inge «The Man» Røkke snakket varmt om sin tro på den amerikanske arbeider, hans arbeidsmoral og hans evne til omstilling. Det visste milliardæren fra sin tid som fisker, skulder ved skulder på rullende dekk utenfor Alaska.

HISTORIEN bak denne lille teaterforestillingen ute på den digre tomta som lå brakk etter at Pentagon la ned det eldste marineverftet i USA, handler om politisk flesk. «Pork» på amerikansk. Noe av det har vært saltet ned i amerikanske lovbøker siden 1920 og kalles «The Jones Act». Det var senator Wesley L. Jones som ga navn til lovene som er reinspikka proteksjonisme, og derfor blir heftig forsvart 80 år seinere av alle som driver sine forretninger innenfor rammene av disse paragrafene. Noen kritikere hevder at mens lovene bare gir inntekter på drøye 6 milliarder kroner i året, koster de amerikanske skattebetalere mer enn 50 milliarder kroner. Det er sånn amerikanske politikere, og mange norske, sikrer seg gjenvalg. De skriver lover og vedtak som skaffer arbeidsplasser og hjelper næringslivet i valgdistriktet. Fleskefettet brukes seinere til å smøre valgmaskinen.

KJELL INGE RØKKE priser det frie næringsliv og den råeste kapitalisme med den aller største frihet for eieren til å sno seg til beste for bunnlinjen. I Philadelphia er han og Kværner subsidiert med skatte- og avgiftspenger helt til topps i krana over tørrdokka, og samtidig beskyttet av et proteksjonistisk lovverk som kan gjøre en hvilken som helst norsk landbruksminister misunnelig. Det er ikke The Jones Act som har skylda hvis dette går galt, for lovene krever at skip som går mellom amerikanske havner må bygges ved amerikanske verft, og skaper et marked som er eksklusivt for amerikanske verft med amerikanske verftsarbeidere.

PROBLEMET for Røkke er at nedgangstidene i amerikansk økonomi krymper det beskyttede markedet som var lite fra før i et land der nesten alle varer fraktes på trailere. Røkkes andre problem er at verftet i Philadelphia har så lav produktivitet og høye kostnader at det ikke er konkurransedyktig på noe annet marked.

Men Osama bin Ladens terrorangrep på USA kan ha utvidet et annet lovbeskyttet marked. Utvidelsen kommer dersom Pentagon mener at de militære styrkene trenger flere transportskip enn det som i dag finnes i marinen og i handelsflåten, for å kunne holde store styrker lenge på den andre siden av kloden.

bin Laden har i det hele tatt satt mye flesk i omløp i amerikansk politikk. Etter at det første sjokket 11. september hadde gitt seg, og kravet om å opptre tverrpolitisk ikke lenger var så sterkt, viste det seg at flesk også denne gangen bare var gått midlertidig av moten. Den såkalte økonomiske stimuleringsloven som nå sviver rundt i Kongressen, drypper av det.

I SOMMER halte president George Bush i den ene enden av et stort fleskestykke verd ca. 40 milliarder norske kroner, mens mindretallslederen i Senatet, Trent Lott fra Mississippi, halte i den andre. Milliardæren Sam Zell fra Chicago har bestilt de to første cruiseskipene som er bygd i USA på 40 år ved et verft i, gjett hvor? Mississippi. Betingelsen var at Kongressen skulle gi Sam Zell monopol på cruisemarkedet på Hawaii så lenge disse skipene seiler, altså i minst 25 år.

Bush forsøkte å være en konsekvent markedsliberalist, men har nå helt andre ting å bry hodet sitt med. Verftet i Mississippi trenger oppdragene og Bush trenger Lott. I amerikansk politikk blir det flesk av sånt.

Røkke håper sikkert at Tom Ridge, som var guvernør i Pennsylvania, og var den som gikk i spissen for å kaste 4,3 milliarder norske kroner etter Kværner for at de skulle bygge skip i Philadelphia, vil huske på dette vaklende prosjektet nå som han er reist til Washington og blitt ansvarlig for nasjonens indre sikkerhet.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!