LEDER

Follobanen likner en farse

Situasjonen er alvorlig for togpendlerne på strekningen, men også for det grønne skiftet.

POMP OG PRAKT: Kong Harald åpnet Follobanen 12. desember i år. Allerede 20. desember ble den stengt, og det er helt i det blå når den kan åpne igjen. Foto: Lise Åserud / NTB
POMP OG PRAKT: Kong Harald åpnet Follobanen 12. desember i år. Allerede 20. desember ble den stengt, og det er helt i det blå når den kan åpne igjen. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Torsdag ble det kjent at den nye Follo-banen vil være stengt ut januar, og at det er helt i det blå når den igjen kan åpnes for trafikk. Bane Nor opplyste i en pressemelding at det gjennom jula har vært jobbet på spreng for å finne årsaken til problemene, men at det beste de klarer å levere i nærmeste framtid er et alternativt togtilbud som iverksettes fra 9. januar. Det er ikke godt nok. Situasjonen er alvorlig for togpendlerne på strekningen, men også for det grønne skiftet.

Transport står for nesten en tredel av norske klimagassutslipp, og reduserte utslipp fra transport er derfor nødvendig for å nå Norges klimamål. Omstilling av transportsektoren må skje på tre måter samtidig, slik det ble formulert i stortingsmelding 13, Klimaplan for 2030: Vi må planlegge samfunnet slik at behovet for transport av varer og mennesker blir mindre. Vi må skifte til biler, båter og fly som slipper ut mindre eller ingen klimagasser. Og vi må i større grad enn før bruke miljøvennlige transportformer som sykkel, trikk og jernbane.

Follobanen ble formelt åpnet 12. desember. Det omfattende prosjektet består av Nordens lengste jernbanetunnel, har en prislapp på 36,8 milliarder kroner og skulle vært et stort løft for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet.

Allerede 20. desember måtte banen stenges på grunn av en brann i et koblingshus på Ski stasjon. Lille julaften oppsto en ny brann samme sted. Planen var at banen skulle åpne på nytt 27. desember, men dette ble utsatt og nå er det altså helt uvisst når den kan åpne igjen. Follobanen likner en farse, men illustrerer alt som er galt med norsk togsatsing.

Krisen for Follobanen kommer på toppen av det Bane Nor selv kaller «et dårlig år for Østlandets togpendlere». Da Follobanen åpnet, var det bare 39 prosent av rushtidstogene i Oslo som ikke var innstilt eller forsinket. Bane Nor har ikke nådd noen av punktlighetsmålene de satte seg for 2022, verken for persontog, godstog, Flytog eller rushtidstog. Norske togstrekninger preges av dårlig vedlikehold, gamle signalanlegg og et økende antall alvorlige feil.

Verken sittende regjering eller ledelsen av Bane Nor kan bære skylden alene, infrastrukturen har vært for lavt prioritert i svært mange år. Å satse på utbygging av tog er både dyrt og vanskelig omsettelig til stemmer i et valg. Det er likevel strengt nødvendig, og opptrappingen i neste års statsbudsjett må derfor bare være starten. Økt satsing på skinnegående kollektivtrafikk er avgjørende for å nå Norges klimamål.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer