DEBATT

Sinnastemning

Før det smeller

Når feriekranglingen utarter seg finnes det tre trinn til sinnemestring.

TREKK PUSTEN: Mange har høye forventninger til ferien. Men så blir det annerledes. Foto: Party people studio / Shutterstock / NTB
TREKK PUSTEN: Mange har høye forventninger til ferien. Men så blir det annerledes. Foto: Party people studio / Shutterstock / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert
Bjørn Løvland
Bjørn Løvland Vis mer

Etter sommeren kommer vi som tilbyr hjelp til sinnemestring til å få stor pågang fra fortvilte personer. Det samme opplevde vi i fjor og årene før. Mange har forventninger til ferien. Avslappende dager. God mat, god vin og fine samtaler med partner. Men så blir det annerledes. Barna er ikke alltid like medgjørlige. Krangling om de samme temaene som før. Og når partner på toppen av det hele kommenterer at du drikker for mye, da smeller det.

SOMMERFERIE: Vi har tatt en prat med kjendisene om deres ferieplaner. Video: Rød Løper. Klipp: Nora Skavhaug Vis mer

Kanskje kjefter og brøler du før du forlater åstedet i sinne. Hva er resultatet? Skremte barn. Utrygg partner. Alle har det vondt. Du også. Det er ofte handlingene man gjør når man er sint, som er ødeleggende. Det kan være utagering mot andre, som kjefting og utskjelling. Eller mot gjenstander, som å slamre med døren. Å jobbe med sinnemestring er en lang prosess. Jeg vil allikevel gi deg noen råd. Se gjerne på dem som tre trinn til sunn sinnemestring i ferien.

1. Forbered deg på situasjoner som kan bli vanskelige. Ofte er det de samme som går igjen. Hvilke situasjoner må du være OBS på?

2. Finn ut hva dine sinnesignaler er, dvs. hvordan du legger merke til at du begynner å bli sint. Kjenner du det mest fysisk eller er det følelser som går igjen?

3. Er det noe du tenker før det smeller, eller merker du det på atferden din? Det signalet som er typisk for deg, er det vi kaller det gule lyset. Hva er ditt gule lys? Hva må du gjøre når du kjenner ditt gule lys for å roe deg selv ned? Finn strategier som ivaretar barna og partner.

Noen tips: Sett deg ned. Pust med magen. Dersom det passer, kan du rolig trekke deg ut av situasjonen. Flytt fokuset fra det ubehagelige du opplever nå til noe positivt i fremtiden. Hvordan ønsker du at dere skal ha det når dere legger dere i kveld? Dersom du allikevel kommer frem til at du har behov for hjelp til sinnemestring, så ta kontakt med noen profesjonelle. Jo før jo bedre. For det kommer til å bli stor pågang. Som det ble i fjor og årene før. God ferie til deg og din familie.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer