LEDER

For seint å snu

Fornebubanen må bygges.

KAN STOPPE PROSJEKTET: Byrådsleder Raymond Johansen avbildet under anleggsstarten av den nye Fornebubanen i 2020. Foto: Terje Pedersen / NTB
KAN STOPPE PROSJEKTET: Byrådsleder Raymond Johansen avbildet under anleggsstarten av den nye Fornebubanen i 2020. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Under Frogner ligger den ubrukte stasjonen Elisenberg, bygget for en for smal T-bane og skrotet av økonomiske hensyn. Hvert år tennes der juletre til glede for forbipasserende. Stasjonen er et minnesmerke over dårlig planlegging.

For tida leker hundene i et annet hjørne av Frognerparken enn vanlig. Hundeparken i Frognerparken er flyttet vestover, nordre parkering er stengt og gjerdene rundt et digert hull i bakken forteller at her bygges endelig Fornebubanen. I Bærum fører et gapende hull i bakken til underlige trafikkmønstre og nysgjerrige fjes. T-banen hit skal sikre utbygging av tusenvis av nye boliger, tett planlagt i direkte forbindelse med Oslo sentrum.

Nå truer byrådet i Oslo med å stoppe hele utbyggingen. Vi skulle ønske det var for útrolig til å være sant.

Problemet er selvsagt penger. Det er i år anslått at Fornebubanen vil koste 4,3 milliarder kroner mer enn det man trodde i 2019, før første spade ble satt i jorda. I tillegg vil prisen øke ytterligere, fordi lønns- og prisvekst ennå ikke er regnet inn. Regjeringen innfrir ikke Hurdalsplattformens løfte om 70 prosent statlig finansiering av dette store prosjektet, og vil heller ikke dekke sin relative del av kostnadsveksten etter anslagene fra 2019.

Kommunepolitikerne må derfor velge: Skal de ta regningen selv, eller skrote hele eller deler av prosjektet? Og hva er egentlig smertegrensa for økte bompenger, i et kommunevalgår?

Vi forstår hvorfor politikere både i SV og Arbeiderpartiet er skeptiske, at de frykter velgerflukt og at de mener at både Staten og eiendomsutviklerne burde ta en større del av regningen. Det er vi enige i. Arbeiderpartiets bystyregruppe skal bestemme seg neste mandag, for hvordan de vil stemme om forliket. Vi forstår at mange der er i tvil om hva som er riktig å gjøre.

Det viktigste er likevel å sikre at byggingen fortsetter som planlagt. Hvis trafikkveksten i Osloregionen framover skal skje utslippsfritt, er skinnegående kollektivtrafikk den avgjørende suksessfaktoren. Oslo trenger T-bane til Fornebu, men også ny sentrumstunnel og en ny stasjon på Majorstuen som kan gi dobbelt så mange avganger på den viktige linje 5 opp Groruddalen.

Nå må alle involverte straks se på hva hver og en av partene kan bidra med for å sikre progresjon, Fornebubanen må bygges. Det er for seint å snu. De allerede gapende hullene i bakken er tristere monumenter enn Elisenberg stasjon.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer