LEDER

For seint å snu

Fornebubanen må bygges.

KAN STOPPE PROSJEKTET: Byrådsleder Raymond Johansen avbildet under anleggsstarten av den nye Fornebubanen i 2020. Foto: Terje Pedersen / NTB
KAN STOPPE PROSJEKTET: Byrådsleder Raymond Johansen avbildet under anleggsstarten av den nye Fornebubanen i 2020. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Under Frogner ligger den ubrukte stasjonen Elisenberg, bygget for en for smal T-bane og skrotet av økonomiske hensyn. Hvert år tennes der juletre til glede for forbipasserende. Stasjonen er et minnesmerke over dårlig planlegging.

For tida leker hundene i et annet hjørne av Frognerparken enn vanlig. Hundeparken i Frognerparken er flyttet vestover, nordre parkering er stengt og gjerdene rundt et digert hull i bakken forteller at her bygges endelig Fornebubanen. I Bærum fører et gapende hull i bakken til underlige trafikkmønstre og nysgjerrige fjes. T-banen hit skal sikre utbygging av tusenvis av nye boliger, tett planlagt i direkte forbindelse med Oslo sentrum.

Nå truer byrådet i Oslo med å stoppe hele utbyggingen. Vi skulle ønske det var for útrolig til å være sant.

Problemet er selvsagt penger. Det er i år anslått at Fornebubanen vil koste 4,3 milliarder kroner mer enn det man trodde i 2019, før første spade ble satt i jorda. I tillegg vil prisen øke ytterligere, fordi lønns- og prisvekst ennå ikke er regnet inn. Regjeringen innfrir ikke Hurdalsplattformens løfte om 70 prosent statlig finansiering av dette store prosjektet, og vil heller ikke dekke sin relative del av kostnadsveksten etter anslagene fra 2019.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.