Bibelens mange kvinner spiller avgjørende roller i bibelhistoriene. Likevel er de i stor grad blitt stilt i skyggen av menn. Og der historiene deres ikke er blitt underfortalt, er de ofte blitt tildelt rollen som syndebukker.
Eva er den første kvinnen. Hun var naken. Og hun var den første som spiste av den forbudte frukten i Edens hage. For dette skulle hun komme til å lide, og alle kvinner med henne.
Mannlige teologer sørget i ettertid for å stemple kvinnen som selve årsaken til at det vonde kom inn i verden, den som først blir forført og som deretter forfører mannen. Der han levde i harmonisk passiar med Gud, gikk hun i samtale med slangen og ble en portal for all verdens djevelskap. Denne båsen kom hun seg aldri helt ut av igjen. Et av resultatene er de katastrofale hekseprosessene i middelalderen.
Eva er ikke den eneste av bibelkvinnene som har fått ryktet sitt svertet. I boken «Bibelens kvinner. Historiene som forma verda», forteller jeg kvinnenes historier på nytt, og hvordan de er blitt framstilt i bibelteksten, bildekunsten, skjønnlitteratur, musikk og film. Flere av kvinnene har fått et promiskuøst rykte i ettertid, av i hovedsak mannlige fortolkere.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger