KOMMENTARER

Fortjener en unnskyldning

Usannheter satte en teatergruppe i fare.

KUNNE BLITT KUNST: – I dette huset bor Pia Maria Roll Jessen med sine to døtre, sa Laila Bertheussen om prosjektbeskrivelsen hun skrev for Høstutstillingen. Onsdag vitnet scenekunstneren i saken mot Bertheussen.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
KUNNE BLITT KUNST: – I dette huset bor Pia Maria Roll Jessen med sine to døtre, sa Laila Bertheussen om prosjektbeskrivelsen hun skrev for Høstutstillingen. Onsdag vitnet scenekunstneren i saken mot Bertheussen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Et grønt hus i Oslo, bygget opp som modell inne på Kunstnernes Hus, så stort at man kan gå inn i det. Filmklipp på veggene, først relatert til teaterstykket «Ways of Seeing». Så: Huset i flammer.

Dette var ett av de to mulige verkene Laila Bertheussen ville lage til Høstutstillingen etter teaterstykket. Det kom fram tidlig i rettssaken.

– Hva er det grønne huset egentlig? spurte aktor. Bertheussen smilte da hun svarte.

– I dette huset bor Pia Maria Roll Jessen med sine to døtre.

Hun bekreftet at hun hadde oppsøkt adressa.

– Ja. Jeg kjørte forbi, tok bilde av postkassa. Googlet dem som var i det huset. Henne, familien, hennes døde ektemann.

Scenekunstner Pia Maria Roll Jessen vitnet onsdag, som ansvarlig for «Ways of Seeing». Teaterstykket er selve utgangspunktet for den vanvittige saken som utspiller seg i sal 250. Politiet mener stykket er Bertheussens motiv. Bertheussen mener noen inspirert av teateret må stå bak truslene og angrepene hun står tiltalt for. Iscenesettelsen er uansett dramatisk.

Stykket kartla et nettverk som teateret i presentasjonen hevdet hadde «interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn». De trakk fram enkeltpersoner fra Forsvaret, fra Fremskrittspartiet, alternative medier fra ytre høyre og Nato-sjef Jens Stoltenberg. På scenen viste de videobilder fra utsiden av hjemmene deres. Noen av de berørte reagerte sterkt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer