Fra A til Å på nett

Noe har Internett klart: Det ser for eksempel ut til effektivt å ha tatt livet av ordinære leksikon.

Det finnes ikke lenger lønnsomhet i trykte leksikon, og ingen klarer å tjene penger på nettbaserte varianter.

Akkurat slik ingen klarer å tjene penger på særlig mye annet på nettet. For dem som trodde de skulle bli rike på å selge sportsklær eller jordbær over nettet, er dette bare synd - men tap av leksikon vil være tragisk. Vel redigerte kunnskapsbanker er noe en kultur må ha for å ha en kollektiv hukommelse.

Og paradokset er brutalt: Teknologisk er nettet bedre egnet enn noe annet til å ta vare på og finne fram informasjon. Men økonomisk er konseptet defekt - ingen har ennå klart å finne ut hvordan man skal lage et marked for alminnelig informasjon.

  • I Norge betyr dette at Kunnskapsforlaget går med store og livstruende underskudd.

De prøver nå å få staten inn som fast stor kunde for å sikre grunnfinansieringen av sin leksikale database. Men da protesterer Cappelen: De har også et leksikon, og hvorfor skal Kunnskapsforlagets database få særbehandling? Et svar kunne selvsagt være at det er fordi de har et bedre produkt å selge. Men Cappelen har et godt argument: Det er noe ubehagelig med statlig autoriserte kunnskapsbaser - og statlig subsidierte private monopoler er enda mer ubehagelig.

  • Men hva skal man gjøre, hvis alternativet er leksikonenes død?

Du vil aldri kunne slå opp i et utenlandsk leksikon og finne ut hvem Gjermund og Jo Eggen var for karer. Utenlandske leksikon er uansett også tapsbomber i internettlandskapet - det er ingen grunn til å håpe at de snart vil diversifisere til norsk særkunnskap.

  • Slik det burde være et nasjonalt ansvar å koble alle husstander opp mot nett, bør det også være et nasjonalt ansvar å sikre en nasjonal hukommelse på nettet.

Kulturdepartementet bør snarest sette oppgaven ut på anbud - med kvalitetskrav til leksikonbasens innhold og oppdatering og åpen rett til å legge inn anbud. Så får departementet, for å unngå monopolproblematikken, plukke ut og kjøpe de to eller tre beste tilbudene. Disse bør eksistere gratis og i konkurranse med hverandre, lagt ut som en innholdsmessig ryggrad i det nasjonale nettet.

  • Skal fenomenet Norge eksistere som en oppslagsbase fra A og helt fram til Æ, Ø og Å i framtida, må vi finne en slik løsning.

Men siden dette er en både vektig og reell nasjonal oppgave, og et klart politikeransvar, er det nok lite sannsynlig at det vil bli noen valgkampsak.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.