Fredskunst forfaller

For sju år siden i dag ble skulpturen «Marriage» reist som en hyllest til dem som arbeidet fram Oslo avtalen. Skulpturen er blitt et symbol med sår.

I de siste månedene har det vært en trist opplevelse å se silhuetten av Tony Smiths skulptur «Marriage» på Kontraskjæret i hovedstaden, selv om den fortsatt står på sitt rette sted. Skulpturen ble heldigvis ikke flyttet til Tøyenparken, slik Oslo Kommune hadde tenkt å gjøre med kunstgaven - mot givernes ønske.

  • I dag er det sju år siden denne fredens åpne port ble overlevert av The Carter-Menil Foundation, som en hyllest til dem som hadde arbeidet fram Oslo-avtalen. Det skjedde med så vel palestinernes president Yassir Arafat som da- og nåværende utenriksminister Simon Peres fra Israel til stede, og i en håpefull atmosfære som fortsatte i samme stemning da de to tidligere motstanderne talte samstemt på møtet i Gamle Logen. Mens «Marriage»s sammensveisete og svartlakkerte stålformer sto igjen i det grønne, og ledet blikket ut og forbi Akershus' tunge murer mot fjordens frie ferdselsåre.
  • Nå når israelske styrker pulveriserer ethvert fredshåp ved å bruke helikoptre og tanks mot både steinkastende ungdommer og forsvarsløse spebarn i de avstengte palestinske områdene, står skulpturen tilbake som en sorgens portal. Samtidig krever Israels ambassade i Oslo å få bygge nye murer i et fredet villaområde, og viser den fornærmete overgriperens ansikt når samvittighetsfangen Mordechai Vanunu blir æredoktor ved Universitetet i Tromsø. Vanunus avsløringer av israelsk atomopprusting i samarbeid med apartheidstaten Sør-Afrika, blir enda grellere ved tanken på at norsk tungtvann ble kanalisert inn i prosjektet før fredskjemperne i FAFO fikk nasjonen på bedre tanker.
  • Kanskje var «Marriage» - som hviler sin metallkropp fredfylt mot hjemlig jord og åpner et utsyn mot verden - bare et symbol for kortvarige optimistiske forestillinger, og står nå som et bilde på nok et falmet håp i realpolitikkens virkelighet. Likevel representerer den avdøde amerikanerens skulptur en kunstnerisk berikende visjon fra sjenerøse givere.
  • Det synes ikke de ansvarlige for vedlikeholdet av «Marriage» å ha tenkt på, for i dag står skulpturen nedskitnet, oppskrapet og med rester etter oppklebete plakater på stålformene. Sågar et hakekors er ripet inn i den uten at noen reagerer. Situasjonen minner så altfor mye om den kommunale neglisjeringen av omgivelsene til Henry Moores store bronsebue rett over fjorden på Huk, som Dagbladet påpekte for to år siden.
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.