LEDER

Dagbladet mener:

Fri frakt er ikke gratis

Noen må betale prisen for lave fraktkostnader. En rekke budbilsjåfører arbeider under uverdige forhold.

UVERDIG: Bring opererer med kontrakter som aldri burde vært inngått. Illustrasjonsfoto: NTB
UVERDIG: Bring opererer med kontrakter som aldri burde vært inngått. Illustrasjonsfoto: NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Gjennom en rekke artikler har avisa Klassekampen avdekket uverdige arbeidsforhold i budbilbransjen. De har vist hvordan det statlig eide selskapet Bring opererer med kontrakter med budbilsjåførene som ikke holder mål.

Selv om de fleste budbilsjåførene er ansatt av selskapet, er likevel en rekke av sjåførene leid inn for oppdrag. Det i seg selv trenger ikke være problematisk. Selvstendig næringsdrivende, også enkeltmannsforetak, må kunne gjøre oppdrag for større bedrifter dersom det trengs. Det må også være greit for statlig eide selskaper.

Kontraktene Bring har brukt med disse selvstendig næringsdrivende likner likevel på sosial dumping. Bring krever nemlig at sjåførene stiller opp med egne biler, men likevel må betale for at bilen lakkeres grønn og at Bring-logoen folieres på bilen. De må selv kjøpe uniform, og seinest sju dager etter at kontrakten har opphørt må sjåførene selv betale for å fjerne lakk, logo og levere tilbake uniformen. Hvis ikke kan Bring tilbakeholde opptil 25 000 kroner fra sjåførens lønn.

Bring krever i tillegg at sjåførene ikke kan ta andre oppdrag med bilen som brukes til Bring-oppdrag. Slik likner dette forholdet mye mer på en fast ansettelse enn et vanlig oppdrag. En viktig side ved dette er at sjåførene som er selvstendig næringsdrivende langt på vei har dårligere rettigheter enn de som er fast ansatte.

Slik kan man organisere seg ut av arbeidsgiveransvaret. Det kan Bring gjøre på en måte som er helt lovlig, men likevel ikke akseptabel.

Gjennom pandemien har etterspørselen etter hjemlevering av varer økt kraftig. De fleste av oss forventer at det skjer til en lav pris, eller aller helst gratis. Det har en kostnad. Det gjør at budbilsjåførene kan få en arbeidshverdag som er så sterkt preget av å få ned fraktkostnadene at den kan være farlig.

Budbilbransjen er dårlig regulert. I motsetning til slik det er hos tungtransporten, finnes det ikke noe krav til kjøre- og hviletid. Flere av disse sjåførene melder om at de må jobbe tolvtimersdager, og bare så vidt tjene til livets opphold.

Det bør selvsagt ikke bli forbudt å bruke enkeltmannsforetak til å utføre oppdrag, men den slags uklare og uverdige arbeidsforhold Bring har lagt opp til, hører ingen sted hjemme. Regjeringen har varslet at de skal skjerpe regelverket og tydeliggjøre hvem som skal regnes som ansatt og ikke. Det støtter vi helhjertet.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer