KOMMENTARER

Genialt

Vanessa, Pia og Synnøve: Vær så god, her får dere enda litt mer reklame. Og et ektefølt håp.

GRÜNDERE: Skuffelse og raseri har haglet over de tre bestevenninnene Vanessa Rudjord, Pia Tjelta og Synnøve Skarbø de siste dagene, etter at det ble kjent at de skal starte skjønnhetssalong sammen.
GRÜNDERE: Skuffelse og raseri har haglet over de tre bestevenninnene Vanessa Rudjord, Pia Tjelta og Synnøve Skarbø de siste dagene, etter at det ble kjent at de skal starte skjønnhetssalong sammen. Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Jeg skjønner ikke hvorfor folk virker så innmari overrasket over Vanessa Rudjord, Synnøve Skarbø og Pia Tjelta. Skuffelse og raseri har haglet over de tre bestevenninnene de siste dagene, etter at det ble kjent at de skal starte skjønnhetssalong sammen.

Rett nok kjenner jeg ikke Pia Tjelta, som jeg forstår er et sosialt geni som alle våre felles venner elsker og derfor hadde forventet noe annet av. Men at de to eksjournalistene og influenserne Synnøve Skarbø og Vanessa Rudjord vil tjene penger på skjønnhetsindustrien, er i alle fall helt på linje med mine forventninger til dem. Rudjords redaktørkarriere endte som kjent med tre saker i PFU, fordi hun skamløst promoterte sine egne og venninnenes kommersielle interesser i damebladet hun ledet. Etter å ha forlatt pressen og vårt etiske regelverk har hun dukket jevnlig opp i sosiale medier – for å selge et pulver som skal gjøre deg pen. En klinikk for «estetisk medisin» virker for meg som et naturlig steg videre i karrieren.

Jeg håper bare de tre damene sitter igjen med makta og pengene selv.

Akkurat nå føler jeg meg fanget i en lanseringsstrategi. Debatten må være verdens beste reklame for salongen Nomi, som nå alle kjenner til en måned før den åpner. Denne artikkelen bidrar også.

Strategien lukter typisk regissert av Magnus Rønningen og Jonas Forsang – de to kompisene og gründerne som sammen har skapt furore og formuer på så ulike prosjekter som mannebladet Alfa, forlaget Strawberry og sist Belmonte Vino Holding. I sosiale medier florerer påstander om at de tre damene er en slags marionetter – frontfigurer uten makt og innflytelse over klinikken de nå fronter.

Forsang er Rudjords ektemann. Selskapsstrukturen i offentlige registre skal være midlertidig, der er Forsang styreleder i selskapet Klinikk FV36, mens Rønningen er oppført som styremedlem. Det er dette selskapet som skal bli til Nomi, som de tre venninnene ifølge deres pressekontakt Tara Lie-Hagen skal eie til sammen halvparten av. Hennes ektemann er oppført som daglig leder, men er ifølge sin kone ikke ansatt. Hovedaksjonæren i Nomi blir legen Karim Sayed, som Skarbø og Rudjord i sin podkast selger inn som en slags plastisk-kirurgisk superstjerne. Hva som skjer med involveringen fra de tidligere oppførte styremedlemmene, daglig leder og styreleder i det nye selskapet er uklart. Jonas Forsangs uttalelser i Dagens Næringsliv mandag tyder på at han vil fortsette å være en slags investor i bakgrunnen.

Det er også uklart hva slags rolle Rudjord, Tjelta og Skarbø skal ha i driften. De har ingen faglig kompetanse og skal ikke selv jobbe i klinikken, selv om førstnevnte i venninnenes siste podkast sier hun skal være «blomsteransvarlig». Deres viktigste oppgave synes altså å være det de gjør akkurat nå: Å gjennom sin kjendisstatus skape blest og oppmerksomhet rundt prosjektet. Dette må sies å være hinsides vellykket. Salongen bør ha alle forutsetninger for å bli Oslos største på kort tid.

Det stormer nå, og det er sikkert litt ubehagelig. Men det gir hovedaksjonær Sayed mulighet til å stille i alle kanaler for å forsvare og forklare prosjektet. I NRKs Dagsnytt Atten på fredag framsto han profesjonell, åpen og tok avstand fra at de i klinikkens egen pressemelding framstilte skjønnhetssalongen som et kvinnehelse-tiltak. Men han fikk også mulighet til å presentere tilbud han mener kan klassifiseres som nettopp dette – og til å fortelle om Nomis dyktige leger og etiske regler.

Å snakke om kvinnehelse og såkalt estetisk medisin i samme åndedrag kan virke som en glipp, men var også genialt. Selvsagt er en skjønnhetssalong det siste vi trenger i kampen for bedre kvinnehelse, men like selvsagt var ordbruken en avgjørende faktor for den brede dekningen. Aftenpoddens Sarah Sørheim kalte lanseringen feministvasking, DNs Eva Grinde kalte den skamløs, utspekulert og selvmotsigende.

Og selv om de fleste sinte kommentarene gikk nettopp på begrepet kvinnehelse: Dette er neppe den viktigste grunnen til at så mange blir skuffet over Rudjord, Tjelta og Skarbø. Den mer emosjonelt argumenterende kommentaren fra Dagsavisens Selma Moren liknet reaksjonen fra mine venninner – selv om de er nærmere gründer-trioen enn Moren i alder:

«jeg har kunnet relatere meg til dem, og etter hvert følt at de er venninnene mine. Nå synes jeg de er noen dårlige venninner.»

Ingen vil jo høre fra venninna si at du bør stramme opp fjeset ditt eller betale for fettreduksjon.

Det siste halve året har jeg bodd i samme kvartal som lokalet der Nomi skal starte opp. Mellom deres dør og min er det i dag tre frisørsalonger og en fotpleiesalong. Bygårdene rundt ser likedan ut, her kryr av frisører, negledesignere og stylister. Unge jenter går rundt i nabolaget med lange falske negler, falske øyenvipper, extensions i håret og lepper som stikker ut fra ansiktet på måter som gjør at de tydelig inneholder noe unaturlig. Noen av jentene har den karakteristiske trekanten mellom øyenbrynene som viser at de tar botox – ikke fordi de ennå har fått rynker, men for å unngå å få det i framtida. Dette skjer ikke bare på Frogner.

Skjønnhetsindustrien flytter stadig grenser. Vanessa Rudjord, Synnøve Skarbø, Pia Tjelta og jeg vokste opp i et medielandskap der reklameforbudet mot barn beskyttet oss og plastisk kirurgi var ansiktsløft for gamle og særlig amerikanske damer. Døtrene våre vokser opp med influensere som gjennom telefonen hele døgnet hvisker jentene i øret om alskens muligheter.

Rudjord, Tjelta og Skarbø er selv slike influensere. Budskapet nysatsingen deres sender er at pene, suksessrike damer ikke er like pene og suksessrike hvis de ikke også bruker penger på å fikse på utseendet sitt. Det er et så kjipt budskap at det gjør dem til dårlige forbilder.

Nå håper jeg bare at ektemenn og andre kompiser faktisk er på vei helt ut av selskapet, slik at damene og partner Sayed sitter igjen med all makt og penger selv. Hvis ikke er de dårlige forbilder som kvinnelige gründere også. Som PR-folk er de imidlertid geniale.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer