DEBATT

Kompetanse i barnevernet

«Grunnmuren» i barnevernet

Vi er helt enige med «anonym mor» om at flere yrkesgrupper kan og bør bidra. Det betyr ikke at barnevernspedagoger er «feil medisin» for å møte voldsutsatte.

FELLES ANSVAR: - Å identifisere vold er svært krevende, både for ansatte i barnevernet og i andre offentlige tjenester som har ansvar for å avdekke og tilby hjelp, skriver direktør i Bufdir (Barne-, ungdoms- og familieetaten) Mari Trommald, Foto: Vidar Ruud / NTB
FELLES ANSVAR: - Å identifisere vold er svært krevende, både for ansatte i barnevernet og i andre offentlige tjenester som har ansvar for å avdekke og tilby hjelp, skriver direktør i Bufdir (Barne-, ungdoms- og familieetaten) Mari Trommald, Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

«Anonym mor» skriver om sin fortvilelse i Dagbladet. Fortvilelsen om manglende forståelse og kompetanse på vold. Vi kan ikke kommentere hennes sak spesielt, men kompetanse i barnevernstjenesten er vi særlig opptatt av. «Anonym mor» mener for mange i barnevernet er utdannet pedagoger, men barnevernspedagogene er faktisk «grunnmuren» i barnevernet.

Norge er det eneste landet med en egen, dedikert utdanning for arbeid i barnevernet, og denne utdanningen skal styrkes.

Barnevernstjenestens mandat, og dermed utdanningen, favner faglige spørsmål om barns rettigheter, barns utvikling, omsorgsbetingelser, barnevernsjuss – for å nevne bare noe. Denne brede kompetansen skal ivareta det store mangfoldet av oppgaver og familier de ansatte vil møte i barnevernstjenesten. Derfor er breddekompetansen innen barnevernets samfunnsoppdrag helt nødvendig – men den er ikke tilstrekkelig alene. Vi er helt enige med «anonym mor» om at flere yrkesgrupper kan og bør bidra. Det betyr ikke at barnevernspedagoger er «feil medisin» for å møte voldsutsatte.

Det arbeider allerede flere yrkesgrupper i barnevernet, og Bufdir mener denne tverrfagligheten er viktig for sektoren. Krav om utdanning på masternivå for arbeid i barnevernstjenesten vil blant annet kunne medføre at flere yrkesgrupper, deriblant psykologer, opplever barnevernet som en enda mer attraktiv og kompetent arbeidsplass.

Barnevernet er én av flere hjelpetjenester som har et viktig ansvar for å forhindre at barn vokser opp med vold. Både barn og voksne kan kvie seg for å avsløre vold, selv overfor de med ansvar og mulighet for å hjelpe dem.

Mye av barnevernets arbeid belager seg på at de involverte selv ønsker hjelp og forstår at de trenger det.

Å identifisere vold er svært krevende, både for ansatte i barnevernet og i andre offentlige tjenester som har ansvar for å avdekke og tilby hjelp.

Derfor jobber myndighetene med å styrke kompetansen om vold i barnehage, skole, ungdomsinformasjon, foreldrestøttetilbud, helsetjenester til gravide, barn og familier – og ikke minst i barnevernet.

Grunnutdanningene for barnevernet, barnevernspedagog- og sosionomutdanningen, er nylig fornyet og vold er løftet fram i retningslinjene. Det kommer nye mastergrader i barnevern og barnevernsfaglig arbeid. Det pågår en storstilt satsing på kompetanseutvikling i kommunalt barnevern, hvor kunnskap om traumer inngår. Forskning på barnevernets arbeid med vold pågår, og vi jobber med å øke barnevernstjenesters tilgang på psykologfaglig og juridisk kompetanse.

Det kreves fortsatt mye innsats for at vi skal bli bedre - både i barnevernet og hos de andre aktørene rundt barn og familier som lever med vold. Vi trenger fortsatt barnevernspedagogene til dette arbeidet, men ikke alene - arbeid mot vold er et felles ansvar.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer