DEBATT

Gullbarbie til Sophie Elise

Gullbarbie avler negativitet

Hva slags forbilde er Press – Redd Barna Ungdom for barn og unge når de henger ut andre? Det har jeg, med flere, spurt oss selv om de siste dagene.

VERSTING: - I år var det aktøren Sophie Elise AS de unge stemte fram, og Press - Redd Barna Ungdom valgte å henge ut offentlig som årets versting. . Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
VERSTING: - I år var det aktøren Sophie Elise AS de unge stemte fram, og Press - Redd Barna Ungdom valgte å henge ut offentlig som årets versting. . Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Ville en lærer i en barneskoleklasse fått aksept for å be elevene stemme på den verste eleven i klassen, og henge ut denne personen årlig på tavla, eller på sosiale medier? Jeg vil mene at svaret på dette er åpenbart, nei.

Tvert imot vil jeg påstå at det hovedsakelig er, og bør, være et mål å fokusere på de positive aspektene i læring og i samspillet mellom mennesker. På hva slags atferd man ønsker mer av, og hva som er gunstig å strekke seg etter, og hvor de gode løsningene er når man møter på utfordringer.

Derfor har jeg den siste uka gått i dialog med Press – Redd Barna Ungdom for å få svar på hva deres intensjon og mål med verstingprisen de har delt ut i 11 år (!), Gullbarbie, er? På nettsida til prisutdelerne står det at «prisen går til den medie- og reklameaktøren som bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge deg noe. Det er urettferdig at noen tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse!» I tillegg legges det til på nettsida at de, Press – Redd Barna Ungdom, kjemper for barn og unges rettigheter.

Med andre ord har vi en offentlig aktør og en ungdomsorganisasjon som ønsker å hjelpe barn og unge, og som har valgt en offentlig kampanje hvor over 14 000 barn og unge i år har stemt på hvem de synes er verst i bransjen. Sagt på en annen måte, Press har som læreren i klassen i over et tiår årlig gått ut og fått mange tusen barn i Norge til å fokusere på, og bruke tiden sin til, å lete opp hvem som er syndebukkene og verstingene, og som skal henges ut foran hele klassen. I år var det aktøren Sophie Elise AS de unge stemte fram, og Press – Redd Barna Ungdom valgte å henge ut offentlig som «årets versting».

HAT: Sophie Elise får hat etter å ha blitt nominert til årets Gullbarbie Vis mer

Til informasjon, så er det ikke Sophie Elise Isachsen som privatperson de henger ut. Og Press – Redd Barna Ungdom er ikke Redd Barna, men bare Redd Barnas selvstendige ungdomsorganisasjon, om det skulle ha noen betydning i denne saken, men som jeg mener det ikke har. I bunn og grunn handler dette om at vi i Norge i dag har en ungdomsorganisasjon som årlig fører en negativ kampanje som skaper negativt engasjement, og hvor de offentlig henger ut en aktør, enten det er en bedrift eller en privatperson. Det er det som skjer. Det finner jeg finner uhørt og mot sin hensikt.

Mitt spørsmål er, hva godt gagner dette? Til svar fikk jeg av Press at det blant annet skapte debatt, og at det visstnok har kommet flere gjennomslag som skal sørge for at kroppspresset mot barn og unge minsker. De sier likevel ingenting om det faktum at kampanjen har et utelukkende negativt fokus, og en kampanje, som i mine øyne, er uten respekt, forståelse, kjærlighet, toleranse, dialog, eller god læring. I stedet tar det negative fokuset på å finne en versting, fokuset vekk fra det jeg som medmenneske, mor og livsstilsveileder mener bør være en grunnpilar i et varmt, utviklende og tolerant samfunn: Å ha et fokus på hva vi vil ha mer av.

Hva er det gode, det positive, løsningene vi trenger for å møte disse utfordringene? Hvem i samfunnet i dag gjør en god jobb for å fronte verdier som støtter opp om barn og unge? Synliggjør dette i stedet, så barna kan omfavne gode verdier og løsninger. Slik at de selv kan bli inspirert til å søke mot disse aktørene. Ikke minst også ha et positivt fokus, med respekt og kjærlighet som grunnpilarer, i sin deltakelse i denne kampanjen, så vel som i sine liv.

Dette vil også kunne føre til at politikere kan få positive forbilder å se mot når de skal legge føringer for medieaktører. Det er de gode forbildene i samfunnet jeg vil at mine barn skal fokusere på, finne og inspireres av. Det vil også lære dem viktige medmenneskelige egenskaper de trenger å lære, og vårt samfunn trenger å ha mer av.

Jeg ønsker derimot IKKE at de skal lære utelukkende å lete etter hva som er feil, og finne syndebukker de kan henge ut. Det er leksa jeg selv har lært som medmenneske, mor og livsstilsveileder. I stedet velge å ha fokuset på det vi ønsker å ha mer av, gode løsninger, det som løfter oss som enkeltpersoner, og som samfunn. Det fokuset vil skape mer av det som er godt, og med det vil det som ikke er like godt bli mindre.

Hat avler hat, vold avler vold, fokus på negativitet avler mer negativitet. Med dette etterspør jeg i denne debatten at Press – Redd Barna Ungdom nå vil se verdien av å skifte fokus, og i stedet skape en kampanje med et positivt budskap som avler mer medmenneskelighet og flere gode løsninger for barn og unge, og samfunnet for øvrig.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer