LEDER

Elsparkesykkel:

Halser etter

Men det er veldig bra at regjeringen nå vil stramme inn ytterligere.

VIL STRAMME INN: For et år siden snudde regjeringen, og samferdselsminister Knut Arild Hareide ba Statens vegvesen komme med forslag. I vår kom forskriften. Det var ikke nok. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
VIL STRAMME INN: For et år siden snudde regjeringen, og samferdselsminister Knut Arild Hareide ba Statens vegvesen komme med forslag. I vår kom forskriften. Det var ikke nok. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Fredag ble en eldre kvinne påkjørt av to personer på en elsparkesykkel i Oslo, begge stakk fra stedet. På Kongsberg samme dag ble ei dame i 70-åra fraktet til sykehus - etter å ha blitt påkjørt av en tilsynelatende ruset mann på elsparkesykkel. Et par dager før stoppet politiet i Trondheim en elsparkesyklist som hadde et spedbarn i bæresele på magen. Uka før ble bergenseren som kjørte på en ettåring på Torgallmenningen ilagt forelegg.

14 personer ble skadet i ulykker på elsparkesykkel i Oslo, hver eneste dag i juni. August pleier å være måneden med flest ulykker. Det er ti ganger så farlig å kjøre elsparkesykkel som vanlig sykkel.

Uvettig kjøring er livsfarlig. I september i fjor døde en mann i 40-årene etter en ulykke med elsparkesykkel i Finnfjordbotn i Troms. I november omkom en mann i 60-årene i Bærum, og i sommer døde en 68 år gammel mann etter en elsparkesykkelulykke på Vollebekk i Oslo. Økningen i antall ulykker er så stor at legevakta i Oslo har satt inn ekstra personale på kveldstid i helgene. En av fire elsparkesyklister har kjørt i fylla.

Det nye framkomstmiddelet er både morsomt og lettvint for folk flest, og ved forsiktig kjøring et vellykket elemet i bybildet. Overetablering og manglende regulering har likevel ført til raseri og aksjonsgrupper mot elsparkesyklene.

Sju av ti nordmenn ønsker en promillegrense på elsparkesykkel. Like mange vil ha påbud om hjelm. Seks av ti vil det skal bli forbudt å kjøre på fortau. En av fire vil forby elsparkesykler totalt.

Sommeren 2019 sa daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) at det ikke var behov for noen regulering. For et år siden snudde regjeringen, og samferdselsminister Knut Arild Hareide ba Statens vegvesen komme med forslag. Så kom regjeringen med en ny forskrift i vår, som overlot de tøffe avgjørelsene til kommunene. Oslo kommune har innført nye strenge regler fra august, Høyesterett skal nå vurdere om Trondheim kommune kan nekte utleie av elsparkesykler.

Nå vil Hareide også ha en ny høring og en ny lov. Han har kommet halsende etter opinionen. Men det er veldig bra at regjeringen nå vil stramme inn ytterligere.

I forslaget til nytt regelverk ligger både en ny promillegrense, 12 års aldergrense og påbud om hjelm for dem under 15 år. Regjeringen vil også ha forbud mot kjøring på fortau, men ha sparkesyklene over på gang- og sykkelvei.

Alt dette er gode innspill, når vi nå går inn i en enda en høringsrunde om regulering. Lovforslaget kan ikke komme raskt nok.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer