Politikerne må sørge for at velferdsstaten fungerer når det kniper til. NAVs problem er ikke et kommunikasjonsproblem, men et politisk anliggende.
Denne helgen delte AAP-aksjonen et avslag fra NAV i sosiale medier. En ufør mann med 60 kroner på konto søkte om økonomisk støtte til å betale strømregninga i sommer. Men søknaden ble vanskelig å innfri.
Det siste året fikk mannen innvilget full uføretrygd, etter å ha overlevd lungekreft, hjerteinfarkt og blodpropp. Men han sliter like fullt med å nedbetale gammel leverandørgjeld og kassakreditt. Disse utfordringene var ikke store nok. Noen ganger er det lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en ufør å få hjelp av NAV.
Da avslaget ble allmenn kjent, beklaget NAV seg. Det er likevel uklart nøyaktig hva de synes er beklagelig: «Vi skal behandle alle innbyggere med respekt og det skal ikke skje at et vedtak med en slik formulering sendes fra et NAV-kontor».
Beskjeden fra NAV var pinlig nok: Har du ikke strøm, skaff deg en grill! De kunne like gjerne skrevet har du ikke brød, spis kake! Men det er ikke bare formuleringene som liksom er uheldige. Denne saken har nemlig satt sinnene i kok i sosiale medier. Hver gang en hårreisende historie fra NAV når offentlighetens lys, får man følelsen av at dette bare er toppen av isfjellet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger