Hvordan i alle dager fikk denne restauranten Michelin-stjerne? Det spør jeg meg etter å ha punget ut for en set-meny på restauranten Hyde i Oslo.
Jeg hadde avtalt en god middag her før restauranten fikk Michelin-stjerne mandag denne uka, men forventningene steg jo i taket etter utmerkelsen.
I Michelin-guiden står følgende om Hyde: «Matlaging av høy kvalitet. Verdt et stopp!».
Her kommer en advarsel: Hold dere unna!
Middagen startet med det de kalte snacks, men som var så mye mer. Krabbe servert i det som liknet et retro terteskjell. Det var så enkelt, men så godt. En eksplosjon av gode smaker.
Kanskje har Hyde noe å lære av Rema 1000. Det enkle er ofte det beste. For etter dette, gikk det brått nedover.
Det neste på menyen var makrell med szechuan og grønne jordbær. Det hadde kanskje ikke vært så verst, om ikke fisken var dekket av et slapt skinnlag.
Det var ikke vondt. Men ikke veldig godt, heller.
Så ble det for alvor tydelig at Hyde ikke ønsker å være enkelt. Som det står i Michelin-guiden, serverer restauranten «modige og slagkraftige» smaker.
Retten «asparges, mandler, konservert sitron» smakte sot. Modig? Ja. Slagkraftig? Ja. Godt? Nei.
Servitørene skjenket iherdig vin som skulle være perfekt for hver rett. Det hjalp litt på smaksbalansen, men ikke nok.

Torsken som kom etter, var perfekt tilberedt. Men smaken av sot var vanskelig å bli kvitt. Den hang igjen som en vond eim. Og retten ble altfor tung for smaksløkene. De skrek etter å bli reddet av noe friskt. Men redningen kom ikke. Snarere tvert imot.

Neste rett var okse og bearnaise. Sausen var dekket av et tynt lag, det minnet om snerk, som om den hadde ligget litt for lenge. Og etter å ha tatt en bit av en nydelig tilberedt okse, men der jeg fikk med en bit av hardt fett, var middagen over for min del. Fiaskoen var et faktum, skuffelsen komplett.
Selv ikke en skikkelig frisk tequila-granita kunne redde dette.
Dette er ikke en anmeldelse, og jeg er ingen ekspert. Jeg er bare en enkel kvinne fra Romerike som setter pris på god mat.
Personalet, atmosfæren og servicen var fantastisk, så det smerter meg egentlig å si dette:
Jeg kommer ikke tilbake.
Gratulerer med en ufortjent Michelin-stjerne, Hyde.
Dagbladet har vært i kontakt med Hyde, som opplyser at de ikke ønsker å kommentere saken.