Hollywood vinner igjen

Det er sommer, det er sol - og det er action på kino. Som det er hver sommer. Ja, ikke sol, altså, men action. Amerikansk action. Med amerikanske helter, som vinner i siste akt og redder verden igjen. Og igjen.

Hvorfor om sommeren? Fordi filmindustrien har funnet ut at da liker folk litt action i livene sine - vanskelige eller triste tanker får vente til høstmørket senker seg. Derfor kan man ikke gi dem vanskelige eller triste filmer på kino heller. Sommeren er tida da Hollywood ruller ut sine store underholdningsmaskiner.

  • Og siden Norge ligger så nært USA, ruller de over oss i samme slengen. I år er det «Mumien vender tilbake», «Lara Croft: Tomb Raider», snart kommer «Jurassic Park III», men i dag - på USAs nasjonaldag - er det «Pearl Harbor». I denne filmen får vi, på vanlig Hollywood-vis, se hvordan unge amerikanere overgår sine fysiske og psykiske begrensninger for å redde den frie verden fra truende farer, nå fra fæle japanere under andre verdenskrig.

Sist regissør Michael Bay ga oss sommerunderholdning, var det med «Armageddon», der Bruce Willis reddet verden fra en ondsinnet asteroide.

  • «Armageddon» fikk lunkne kritikker, men ble likevel en økonomisk suksess til slutt. «Pearl Harbor» fikk elendige kritikker, ble ingen økonomisk suksess i USA og førte til sjefsoppsigelser hos produsentselskapet Disney, men ender nok opp med å gå med overskudd den også - etter å ha vært vist på kino i hele verden.

For actionhungrige kinogjengere er ikke så opptatt av filmkritikk. Når det gjelder å advare publikum mot dårlig amerikansk film kjemper pressen og andre synsere en håpløst kamp. Hvis de da kjemper i det hele tatt.

  • For hva betyr det at Norges største avis sender en medarbeider til et Disney-arrangert jippo på Hawaii i anledning USA-premieren av «Pearl Harbor» - med gratis servering av det meste, inkludert smilende filmstjerner og gråtende krigsveteraner? Eller at Ingeborg Moræus Hanssen - som nylig klaget over at byråene gir henne for dårlige sommerfilmer - velger nettopp «Pearl Harbor» når hun inviterer til kjendispremiere?

Det betyr at Hollywoods PR-apparat ikke møter motstand i det hele tatt. At journalister, kinosjefer og Kjell Magne Bondevik, Siv Jensen, Fredrik Skavlan, ja til og med en mulig framtidig dronning av Spania, lar seg bruke i en internasjonal kampanje som bare har et formål: å hjelpe amerikansk filmindustri med å tjene penger på nok en møkkafilm.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.