DEBATT

Finansbransjens kvinnesyn – fra forbruker til investor

«Hun er forbruksminister, han er finansminister»

Du har kanskje hørt dette munnhellet? I dagligtalen har menn ofte fått rollen som den som står for sparing og investering, og finansbransjen har også i en årrekke kommunisert til kvinner som forbrukere og ikke investorer. En kommunikasjonsform som DNB også lenge var en bidragsyter til.

- I 2010 hadde DNB en omfattende sparekampanje med George Clooney, og et klart budskap. til norske kvinner: «Noen er så heldige å gifte seg rik. For alle oss andre må det spares.», Clooney-kampanjen var vellykket, men kunne aldri ha funnet sted i 2019, skriver innsenderne. Foto: DNB
- I 2010 hadde DNB en omfattende sparekampanje med George Clooney, og et klart budskap. til norske kvinner: «Noen er så heldige å gifte seg rik. For alle oss andre må det spares.», Clooney-kampanjen var vellykket, men kunne aldri ha funnet sted i 2019, skriver innsenderne. Foto: DNB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Vi har snakket om å spare penger på innkjøp, handle mindre og sette opp husholdningsbudsjett på vegne av familien. Råd som var og er viktige for majoriteten av befolkningen, uavhengig av kjønn. Likevel tok det en stund før vi fikk øynene opp for at investering i aksjer og fond var noe vi i hovedsak bare kommuniserte til halvparten av befolkningen.

Så seint som i 2018 ga heller ikke våre data noen indikasjon på at kvinner var en gruppe som viste interesse for langsiktig sparing. Alle tall tilsa at vi bare burde fortsette å snakke til kompetente, bemidlede eller unge menn. Den gruppen som viste den største interessen for sparing og investering – og det har de alltid gjort. Ingen tvil om at dette er en gruppe vi skal fortsette å snakke til framover. Samtidig førte dette til at vi overså en interesse blant kvinner – drevet av en helt annen motivasjon enn hva finansbransjen tidligere hadde adressert.

Dette ensidige fokuset tok vi et solid oppgjør med høsten 2019, da vi lanserte #huninvesterer og satt kapitalgapet mellom kvinner og menn på agendaen. Istedenfor å bare fokusere på forbruk versus sparing, snakket vi om at flere kvinner må være med og eie verden gjennom fond og aksjer, for å kunne være med og styre den.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer