DEBATT

Taxiløyver

Hva betyr det nye taximarkedet?

Nå kan alle som ønsker det – og oppfyller generelle krav til taxiløyve – rulle ut i taximarkedet og betjene det som de vil.

VÆR VÅKEN: Forutsatt at flest mulig velger – og velger bort – blant tjenesteleverandørene, desto billigere og bedre blir taxitilbudet – og det bidrar til å fjerne livsgrunnlaget for blodpristaxier, skriver innsenderen. Foto: Heiko Junge / NTB
VÆR VÅKEN: Forutsatt at flest mulig velger – og velger bort – blant tjenesteleverandørene, desto billigere og bedre blir taxitilbudet – og det bidrar til å fjerne livsgrunnlaget for blodpristaxier, skriver innsenderen. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Taximarkedet måtte liberaliseres. Reguleringen var dysfunksjonell og til økende ulempe for forbrukerne, særlig i de største byene. I Oslo har eksempelvis ikke kommunen tillatt nye taxiløyver og nyetableringer på 17 år. Siden 2003 har et fast antall taxieiere styrt markedet på samme måte som vognmannslaugene styrte på 1800-tallet. De prioriterte politisk arbeid for å ivareta egne privilegier og lokale monopol, mens publikums behov gikk i glemmeboka.

Fravær av innovasjon og konkurranse preget taximarkedet. Konsekvensen var en prisvekst på taxi som, ifølge SSB, var tre ganger høyere enn prisveksten ellers i samfunnet. Dette førte i sin tur til en dramatisk kundeflukt. Fra 2007 til 2017 falt taxibruken i Oslo med hele 63 millioner passasjerkilometer.

Det var intet alternativ for regjeringen å opprettholde en regulering med slike konsekvenser.

Nå som taximarkedet er fritt, må du unngå praiing på gata og taxien først på holdeplass. Hvis du slenger deg inn i en tilfeldig taxi, kan du få en kraftig overraskelse når regningen skal gjøres opp – og du får neppe diskutert prisen når kjøreoppdraget er utført.

Ulempen med et fritt taximarked er at noen taxier vil benytte anledningen til å flå passasjerene sine på pris, så vær våken. Velfungerende konkurranse forutsetter også forbrukere som bortvelger.

Fordelen med et fritt taximarked, er at selskaper som ønsker deg som kunde vil tilby en app som gir deg kontakt med nærmeste ledige taxi og prisestimat på forespurt tur, før du bestiller.

Glem ledige taxier gatelangs og på holdeplassene. Bestill heller nærmeste ledige taxi fra foretrukket leverandør med en app. Du kan følge taxiens bevegelse i kartet (sanntid) til der du skal hentes. Vel framme blir betalingen trukket automatisk og du kan gi en tilbakemelding på turopplevelsen med noen tastetrykk (typ terningkast). Dette fungerer som kundebarometer og grunnlag for forbedringer av tjenesten.

Sikkerhetsaspektet blir ivaretatt av at forholdet mellom passasjer og fører ikke lenger er anonymt. Etter turen blir kart med kjøreruten sendt på e-post med nøyaktig angivelse av kilometer, tidsforløp og pris. Enkelt, oversiktlig, trygt og sømløst. App-teknologien har uendelige tilpasningsmuligheter.

Forutsatt at du, og flest mulig med deg, velger – og velger bort – tjenesteleverandører, desto billigere og bedre blir taxitilbudet – og det bidrar til å fjerne livsgrunnlaget for blodpristaxier.

I tiden framover vil taximarkedet, særlig i de største byene, endre karakter. Gamle sentraler vil forsvinne og nye, særlig utenlandske, appbaserte lavprisformidlere vil blomstre. Utenlandske, fordi nyetableringer ikke har vært tillatt i norske taximarkeder, for å skjerme etablerte taxieiere mot konkurranse.

Samtidig har selskaper i andre land utviklet og bygget svært innovative og konkurransedyktige taxikonsepter. I møte med en monopoltynget norsk taxinæring blir det rått parti. De norske tilbyderne har ikke konkurransekraft til å stå imot, med mindre de omstiller seg kjapt og snarest tilbyr billigere og bedre tjenester.

Utenlandske aktører vil sannsynligvis komme smygende for å sondere hvordan konseptet og appen deres er kompatible med de nye særnorske kravene til løyve og taksameter. Det vil således gå gradvis før vi ser internasjonalt kjente aktører som eksempelvis Uber, Bolt og Lyft sette tydelige preg på norske taximarkeder.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer