Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Hva vil vi med skolen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Skolen skal ikke være deltaker i et verdensmesterskap arrangert av OECD. Det er derfor ikke Norges plassering midt på skalaen i den skoleevalueringen som ble presentert i Dagbladet i går som bør være utgangspunkt for en bedre skolepolitikk. Skolen er en samfunnsformende institusjon og må vurderes i nasjonal sammenheng. For å omskrive et ordtak: Si meg hva slags samfunn du vil ha, og jeg skal si deg hva slags skole du trenger.
  • Valgkampen i høst handlet i stor grad om skolespørsmål. Men det var ingen dyptloddende debatt, og etter valget er skolen glemt igjen. En ny statsråd har rett nok inntatt sjefsstolen i Undervisningsdepartementet, og hun har så visst ambisjoner for skolen. Hun vil skape mer utjevning mellom sterke og svake elever, hun vil legge vekt på kunnskapsaspektet framfor de sosiale ferdighetene. Og hun vil gi lærerne autoritet tilbake, blant annet ved å styrke lærerutdanningen. Dette er utmerkede ideer.
  • Men tilstanden i skolen i dag henger sammen med en samfunnsutvikling og en pedagogisk utvikling som har pågått siden begynnelsen av 1970-åra. Skolen har ikke lenger den sentrale plassen i et menneskes utvikling som den hadde i første halvdel av forrige århundre. Skolen har ingen autoritet på vegne av samfunnet, det er eleven som er satt i sentrum. Tidligere gikk man i skolen for å bli noe, i dag går man i skolen for å bli noen.
  • Lærerne er blitt servicepersoner som skal arbeide på elevenes vilkår. Men det fungerer åpenbart bare så måtelig. Nå er det ikke bare i Norge det kommer rapporter om svakere lese-, skrive- og matematikkferdigheter. Det ser ut til å hjemsøke de land som er nådd lengst i økonomisk og teknologisk henseende. Men hvis disse fagene nå som tidligere defineres som skolens kjerneoppgave ved siden av oppdragelse til samfunnsgagnlighet, er det åpenbart at skolen har et problem. Det løses ikke som et tariffspørsmål, slik lærerorganisasjonene dessverre later til å tro, men som et politisk spørsmål som krever en dypere debatt om samfunn og verdier enn den som blusset opp noen dager før årets stortingsvalg.
Hele Norges coronakart