Hver femte norske elev er analfabet

En av fem 14-åringer er funksjonell analfabet. Mer enn 30 prosent av den voksne befolkningen leser så dårlig at de har problemer med å fungere i samfunnet. - Lærerne har skylden, sier professor Finn Egil Tønnessen.

Hernes: - Må få konsekvenser

Hjetland: - Lærerne har problemer

Sammenlikninger med andre land viser at de svakeste norske elevene er på nivå med de dårligste i utviklingslandene.

Lærerne har skylden for de store forskjellene mellom de gode og de dårlige elevene, mener professor Finn Egil Tønnessen.

En stor kartlegging av leseferdighetene til niendeklassinger her i landet viser at så mange som 20 prosent leser så dårlig at de strever med selv de enkleste tekster. De er det forskerne kaller funksjonelle analfabeter.

- Det er et nederlag å gå ut av skolen uten å kunne lese, og elevene bruker mange teknikker for å skjule det, sier professor Tønnessen ved Senter for leseforskning.

De svake elevene kan så lite at de for eksempel vil ha store problemer med å fylle ut offentlige papirer.

Farlig uvitenhet

Elever som går ut av skolen uten å beherske det norske språket, utgjør en risiko når de skal ut i arbeidslivet. Faren for ulykker er stor ved at mange ikke klarer å lese bruksanvisninger. Forskningen viser også at det er vanskelig for de svake leserne å være aktive deltakere i demokratiet.

- Forskjellene i klasserommet skaper nye klasseforskjeller her er i landet, sier Tønnessen.

Norge er det nordiske landet med størst forskjeller i klasserommet. En stor internasjonal undersøkelse viser at vi har langt flere svake elever enn våre naboland Sverige og Finland.

- Ut ifra tanken om likhetsskolen er det betenkelig at det er så stor avstand mellom de flinkeste og de dårligste elevene, sier Tønnessen.

Det er ingen ytre faktorer som tilsier at Norge skulle vært dårligere enn Finland. Det blir brukt mer penger på skolen, materiellet er like bra, og de sosiale forholdene til elevene er like gode.

Lærerne er for dårlige

Hovedforklaringene på de store forskjellene ligger hos lærerne.

- Lærere som klarer å inspirere og formidle kunnskap, lykkes med å heve hele klasser, mens dårlige lærere senker nivået, sier han. Tønnessen etterlyser mer idealisme hos lærerne.

Illustrasjonsfoto: SCANPIX
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.