DEBATT

Tusenfryd:

I Norge står vi i kø

Fornøyelsesparker og andre familieattraksjoner skal være til for barns beste, også dem som bare har råd til vanlig dagspass.

MERKER FORSKJELL: Barn merker forskjellene og barn merker at noen barn og familier får gå framfor andre i kø. Vi må ikke være naive å tro at det ikke skaper et skille mellom familier med dårligere og god råd, skriver innsenderen. Foto: Berit Roald / NTB
MERKER FORSKJELL: Barn merker forskjellene og barn merker at noen barn og familier får gå framfor andre i kø. Vi må ikke være naive å tro at det ikke skaper et skille mellom familier med dårligere og god råd, skriver innsenderen. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Tusenfryd åpner nå for at familier kan kjøpe «ekspresspass» hvis de betaler ekstra penger. Fornøyelsesparker som skal være til for barna blir en markedsplass der økonomisk vinning blir viktigere enn å legge noen viktige verdiprinsipper til grunn.

EKSKLUSIVT: Martin Ødegaard tok seg tid til en prat med Dagbladet i Drammenshallen. Video: Fredrik N. Filtvedt / Rødt Kort. Vis mer

Mandag kunne vi lese på NRK at Tusenfryd har startet med «ekspresspass». Ordningen som gjør at familier som betaler litt mer penger kan gå foran de andre i køen. Legoland i Danmark har tilbudt dette en stund, mens Liseberg i Sverige måtte avvikle ordningen etter massiv motstand.

Norge er bygget på kristenhumanistisk arv. Vi har en lang stolt tradisjon fra bondesamfunnet der vi har røtter som likemenn som ligger i blodet vårt. I Norge bor legen, læreren, bedriftseieren og renholderen i samme nabolag. Vi er opptatt av å ikke skape unødvendige forskjeller i samfunnet. Vi har en historie der vi lærer og hjelper hverandre på tross av ulik utdannelse, økonomi og sosial status. Det er verdier vi er heldige som har og som vi bør ta vare på.

Vi må stille oss spørsmålet, er kommersialisering alltid riktig i alle situasjoner? Det er penger og økonomien som styrer store deler av samfunnet og det er til en viss grad nødvendig og riktig. Men det trengs også noen grunnleggende verdier som forteller oss når utviklingen går i feil retning.

Når Liseberg fornøyelsespark i Sverige åpnet for «Quickpass» sa den Svenske legen og samfunnsdebattanten Arvin Yarollahi til Göteborgs-Posten: «Skal det være likt på sykehus – at folk som kommer til akutten skal kunne betale for å gå foran i køen? Skulle det vært ok? At man kan betale for å gå foran er feil signaler å sende barna».

Vi har flere ulike ordninger som kan «kjøpe» deg ut av kø. Vi har fast-track på flyplasser som også gjør at du kan kjøpe deg ut av kø. Men jeg mener det er forskjell på fast-track og «ekspresspass» for barn. Fast-track er i større grad til for mennesker som har dårlig tid, eller et gode for mennesker som må fly ofte.

«Ekspresspass» derimot er for familier som har råd til å kjøpe seg ut av køen. Veldig sjelden går du i fornøyelsespark og har dårlig tid. I tillegg er en fornøyelsespark barnas lekeplass og et sted for barna, der hører ikke kommersialiseringen nødvendigvis hjemme.

Barn merker forskjellene og barn merker at noen barn og familier får gå framfor andre i kø. Vi må ikke være naive og tro at det ikke skaper et skille mellom familier med dårligere og god råd. Vi ønsker ikke et samfunn der vi har en A-kø og en B-kø der det er pengene foreldrene dine har som avgjør hvilken kø du havner i. Fornøyelsesparker og andre familieattraksjoner skal være til for barns beste, også dem som bare har råd til vanlig dagspass.

Skal vi unngå at barn opplever A-lag og et B-lag i køene i fornøyelsesparker eller i andre arenaer i samfunnet trenger vi et næringsliv som spiller på lag. Vi trenger dyktige ledere som ser verdien av å ikke kommersialisere alt i samfunnet og som er klar over hvilket ansvar bedriften har for holdningene og verdiene i samfunnet vårt.

Det er viktig at næringslivet, interesseorganisasjoner, politikere og andre samfunnsaktørene spiller på lag om en samfunnsutvikling som er den best for barna våre.

Et samfunn som er bra for barna, er bra for alle. Det er ikke greit for barna våre og den neste generasjon, å vokse opp i et samfunn som heller prisgir kommersialisering istedenfor barns og familiers beste.

Jeg ønsker ikke at vi politikere skal detaljstyre næringsliv og hvordan de driver virksomheten sin. Det er opp til næringsliv og organisasjoner selv å se verdien og viktigheten av å påvirke samfunnet i riktig retning. Vi politikere kan være med og legge til rette for at bedrifter skal kunne ta verdivalg. Vi skal gi næringslivet tillit til å forvalte det samfunnsansvaret de har.

Jeg er stolt av den kristne humanistiske arven vår som sier at alle mennesker har en uendelig verdi og der vi ikke skal skape unødvendige forskjeller i samfunnet. Det er verdier som vi skal ta vare på og verne om, også når kommersialisering blir viktig.

Vi har en generasjon som skal vokse opp og som skal lære hva Norge er, og det er viktig at de lærer tidlig at i Norge står vi i kø, uansett hvor feit lommeboka til foreldrene dine er.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer