DEBATT

Osloskolen

Ikke for seint å ta grep

Flere Oslo-elever sliter med lesing og regning på barneskolen. Oslo-rektorer og Mobbeombudet slår alarm. Det er urovekkende at Raymond Johansen skylder på elevenes bakgrunn, i stedet for å ta grep i skolepolitikken.

IKKE GREIT: Det er ikke greit for skoler og lokalpolitikere å bortforklare svake resultater over tid ved å peke på elevenes bakgrunn, skriver innsenderen. Her er byrådsleder Raymond Johansen med byråd Inga Marte Thorkildsen (t.v.) og Marte Gerhardsen, dir. i Utdanningsetaten. Foto: Berit Roald / NTB
IKKE GREIT: Det er ikke greit for skoler og lokalpolitikere å bortforklare svake resultater over tid ved å peke på elevenes bakgrunn, skriver innsenderen. Her er byrådsleder Raymond Johansen med byråd Inga Marte Thorkildsen (t.v.) og Marte Gerhardsen, dir. i Utdanningsetaten. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Det har stormet rundt Osloskolen den siste tiden. Elevenes resultater på nasjonale prøver går feil vei. Skolelederforbundet uttrykker bekymring over manglende fokus på lesing, skriving og regning, og mindre støtte og oppfølging av Oslos 200 skoler. Mobbeombudet og Elevombudet sendte nylig et omfattende bekymringsbrev om at Oslo kommune bryter elevenes rettigheter.

Man skulle tro at slike tilstander gjorde byrådslederen i Oslo bekymret. I stedet skriver Raymond Johansen i Dagbladet 12.01 at det er ingenting i veien med Aps skolepolitikk i Oslo, ei heller med den kontroversielle omorganiseringen av Utdanningsetaten. Det er visst elevenes sosioøkonomiske bakgrunn som er årsaken til den negative utviklingen i Osloskolen de siste åra.

Johansen skriver at han ønsker at skolen skal utjevne sosiale forskjeller, men når «forskjellene i byen økte så dramatisk som de gjorde på starten av 2000-tallet, blir skolens oppdrag både vanskeligere og viktigere,» og klasseforskjellene «slår inn i klasserommene.»

Det virker som byrådslederen har glemt at til tross for økte klasseforskjeller på starten av 2000-tallet, har Osloskolen vært best i landet på å løfte elever, uavhengig av deres bakgrunn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer