LEDER

Norwegian

Iskald skulder fra Erna

Både med og uten mer statsstøtte er Norwegians framtid høyst usikker.

SISTE ORD IKKE SAGT: Dette har ikke vært noen lett sak for regjeringen, og siste ord er ennå ikke sagt. Foto: Carina Johansen / NTB
SISTE ORD IKKE SAGT: Dette har ikke vært noen lett sak for regjeringen, og siste ord er ennå ikke sagt. Foto: Carina Johansen / NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Regjeringen har slengt igjen døra for Norwegian. Etter å ha gitt lånegarantier på om lag tre milliarder kroner i mars i år, er svaret nå en kald skulder. I stedet for direkte støtte til Norwegian, går regjeringen inn med «et betydelig beløp» til kjøp av et minimumstilbud på flyruter innenlands. Det skal komme alle operatører til gode, men er til svært begrenset nytte for kriserammede Norwegian. Selskapet må nå lete etter andre løsninger blant egne kreditorer og mulige investorer. Konsernsjef Jacob Schram uttalte mandag at han ikke kan utelukke at slutten på det hele blir konkurs.

SKUFFENDE: Norwegian-direktør Jacob Schram møtte pressen i dag. Vis mer

Dette har ikke vært noen lett sak for regjeringen, og siste ord er ennå ikke sagt. Senterpartiet utfordrer Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet til å være med på å gi regjeringens en instruks om å finne en løsning for å sikre arbeidsplasser og rutetilbud i Norwegian. Dette er en politisk kombinasjon som tidligere har foretatt store endringer i regjeringens forlag til coronatiltak.

Regjeringen har tungtveiende grunner til å la være å fylle opp den slunkne kassa i Norwegian. Næringsminister Iselin Nybø (V) peker på at det er knyttet stor risiko til mer krisehjelp direkte til Norwegian. Selskapet har en gjeld på 40 milliarder kroner og utsiktene til bedring i luftfarten er helt i det blå. Analytikere i luftfartsbransjen mener vi først i 2023 kan oppleve noe som likner normale forhold. Norwegian har et mer optimistisk syn på markedet, og sier selskapet trenger hjelp til å komme gjennom vinteren og fram til sommeren 2022.

Hva de har bedt om av støtte vil konsernsjef Jacob Schram ikke ut med. Det gjør det vanskelig å vurdere hvilken risiko som er knyttet til videre statlig støtte. Tausheten på dette punkt styrker ikke Norwegians sak. Tallene må uansett på bordet når saken blir tatt opp i Stortinget.

Om Norwegian nå går under, vil den direkte årsaken være statens manglende vilje til å være med videre i finansieringen av selskapet. En slik utvikling vil endre norsk luftfart i betydelig grad. Den underliggende årsaken til en mulig konkurs er likevel å finne i selskapet. Norwegians tidligere eiere og ledelse la opp til en halsbrekkende ekspansjon som medførte et berg av gjeld. Selskapet var i alvorlige vanskeligheter før pandemien slo i stykker all luftfart. Både med og uten mer statsstøtte er Norwegians framtid høyst usikker.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer