DEBATT

Nedstengingen

Jeg savner teateret

Jeg jublet da du, Abid Raja, ba Raymond åpne dørene. Men jubelen varte ikke lenge. Abid, du er jo kulturminister! Da må du tørre å være det.

STENGT: Raja, stå på for å åpne teatrene igjen nå, før de blir rammet av konkurser og får kroken på døra for godt. Ja, før alt kulturliv ligger dødt og du ikke lenger har en post å skjøtte, skriver innsenderen. Foto fra Drammens Teater: NTB Kultur
STENGT: Raja, stå på for å åpne teatrene igjen nå, før de blir rammet av konkurser og får kroken på døra for godt. Ja, før alt kulturliv ligger dødt og du ikke lenger har en post å skjøtte, skriver innsenderen. Foto fra Drammens Teater: NTB Kultur Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Se mer
påvist smittet 115 000 +469
innlagt115 +6
døde 757 +10
påvist smittet 155 000 000+841.0K
døde 3 240 000 +14.2K
Se mer

Teatrene i Oslo må åpne, sa Abid Raja lørdag 24. april. Operaen også. Nasjonale regler tillater at man samler hundre stykker, sa han, og inni meg jublet det. For jeg savner teatrene.

Jeg savner å sette meg i en teaterstol, lukte teaterlukt, være omringet av teaterglade mennesker. Jeg savner å gå inn til en forestilling, og lure på hva den vil vekke av ettertanke og refleksjon. Jeg savner å bli sugd inn i fortellerkunst, lys, kostymer og scenografi. Kanskje musikk også. Jeg savner å gå ut etterpå, full av ettertanke og refleksjon, og med nye samtaleemner, eller kanskje gamle, med ny vri.

Jeg savner kinoene. Ikke at jeg gikk så ofte på kino, men nå som muligheten er borte, savner jeg dem. Jeg savner å fylle koppene med smågodt, tre inn i den mørke kinosalen. Høre knitringen fra de andre som gleder seg like mye til film som meg.

Jeg savner tiden etterpå. Praten om filmen vi så. Om den satte spor eller ei. Det å komme hjem etter å ha blitt fylt opp av inntrykk. Av kunst kanskje.

Derfor jublet jeg når Raja ba Raymond åpne dørene. Men jubelen varte ikke lenge.

For i kjent venstrestil snudde Raja med vinden. Ikke før hadde Raymond tatt til motmæle, så kom Raja med halen mellom beina. Han glemte visst i forbifarten at han var minister for kulturen, og kanskje glemte han også at han er jurist, og at det er helt berettiget, også juridisk, å spørre om tiltakene er velbegrunnet, og om Oslo fortsatt bør holde teatrene stengt.

Og tilbake satt jeg med savnet. Savnet etter teatrene, etter kinoen, etter Operaen, og kanskje spesielt savnet etter balletten.

Jeg blir sjeldent så berørt som når jeg ser forestillinger med dans. De fysiske bragdene. Den subtile historien. Musikken, moderne den også. Jeg savner den høytidsfølelsen jeg får hver gang jeg setter min fot i Operaen. Gjerne pyntet, og gjerne med barna. Jeg savner å se de spente fjesene, når musikken setter i gang, og teppet går opp. Det er som en får smak av noe større. Noe gammelt og nytt på samme tid.

17.MAI-DANS: Abid Raaja forteller at han er usikker på om det blir en dans fra regjeringens side på 17.mai i år. Video: Regjeringen/Jostein Sletten Vis mer

Barna mine, som er skuespillere ved flere av Oslos teatre, savner å få spille. De danser ved Den Norske Opera og Ballett, og savner å få danse. Det gjør de voksne skuespillerne og danserne også, og regissører, og koreografer, og produsenter og lysarbeidere og scenografer, og inspisienter, og kostyme, og sminke og de som sitter i billettluka, og billettinspektørene, og de som vasker teatrene og operaen også.

Og selvfølgelig, dette er opplagt; de savner lyden av klingende mynt i kassa.

Teatrene ble stengt i november. Tygg litt på det. I november. Det eneste som har vært stengt like lenge er breddeidretten, utestedene og treningssentrene.

Og nå er vi i mai.

Snøfall, på Oslo Nye, ble lagt ned, til stor sorg for både skuespillere og alle barna som hadde gledet seg til å se den. Solaris, på Det Norske Teatret fikk omtrent ikke hatt framvisninger. Den Norske Opera og ballett måtte gjøre Nøtteknekkeren til film, og selv om det var flott å få beskue danserne fra egen stue, det slår ikke ekte vare.

Så vidt meg bekjent har ikke teatrene bidratt til smittespredning. De gangene det har sittet coronasmittede i publikum, har ingen andre blitt smittet likevel. Det vet en som følge av smittesporing.

Det betyr at smittevernreglene ved teatrene hjalp.

Avstand, håndvask, færre i publikum, hjalp. Gode lufteanlegg hjalp.

Ikke bare hjalp det, men det holdt også.

Så når skal teatrene få åpne igjen? Når skal kinoene få åpne, Operaen?

Og ja forresten, hva er den faglige begrunnelsen for at de er stengt? Jeg skriver forresten, for det føles litt sånn, som at begrunnelsene som gis er litt på tampen, litt sånn forresten, uten hold og vitenskapelig belegg, og mer grunnlagt i synsing og ubegrunnet frykt, enn i realiteter.

Å gå i butikker fordrer mindre avstand enn når man sitter på nummererte seter, med tomme seter og tykke plastbrett mellom seg og andre i publikum.

Lenge kunne man også sitte på restaurant og nyte et måltid med venner, mens teatrene hadde kroken på døra.

Hvorfor?

Frykter du kanskje for at folk skal klynge seg sammen når de går inn og ut av forestillingene, Raymond?

Her fins løsninger: Man kan gå inn puljevis, ikke bare fra garderoben, men helt utefra, og det er trygt ute, også uten munnbind, skal en tro seineste forskning.

REGLENE: Kultur- og likestillingsminister Abid Raja legger frem de nasjonale coronaregelene for 17.mai-feiringen. Video: NTB Vis mer

Jeg tror folk ville blitt så glade for å få gå på teater eller kino igjen at de gledelig hadde ventet ekstra for at alle kunne bli lost inn.

Og Raja, du er politiker, kulturminister til og med, så vær det da! Tør å være det! Ikke trekk deg, eller gjem deg bort. Stå på for å åpne teatrene igjen, og gjør det nå. Før de blir rammet av konkurser og får kroken på døra for godt.

Ja, før alt kulturliv i byen ligger dødt og du ikke lenger har en post å skjøtte.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer