DEBATT

Videregående skole

Jeg trådde virkelig helt feil

Hvordan skal vi bruke 30 skoletimer i uka best mulig for å ruste dagens ungdom både på studier, arbeidsliv og selve livet?

- INGEN TVIL: Regjeringen foreslår ikke at dagens fellesfag skal forsvinne fra videregående. Vi ønsker imidlertid en diskusjon om hvilke fag som skal være obligatoriske for alle, skriver kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby. Foto: Terje Pedersen / NTB
- INGEN TVIL: Regjeringen foreslår ikke at dagens fellesfag skal forsvinne fra videregående. Vi ønsker imidlertid en diskusjon om hvilke fag som skal være obligatoriske for alle, skriver kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Da jeg før helgen startet denne diskusjonen med å beskrive sentrale fag i dagens videregående opplæring som «mindre» i VG, trådde jeg virkelig helt feil. La meg prøve å forklare meg en gang til.

På studieforberedende har elevene i dag ti ulike fellesfag. Fellesfagene opptar nærmere 70 prosent av elevenes tid på skolen. I debatten om hva videregående skal være i framtida, bør fellesfagene være en del av diskusjonen.

Rundt en femtedel av elevene som starter på videregående opplæring, lykkes ikke med å fullføre etter fem år. Tre av fem elever sier at de ikke er godt forberedt på å møte de akademiske kravene i høyere utdanning.

Liedutvalget har pekt på at elevene, særlig på studieforberedende, har en stor andel obligatoriske fellesfag. Noen av disse fagene har veldig få uketimer. På en skoledag kan de være innom sju forskjellige fag og like mange ulike tema. Det gjør fordypning, en sentral del av det å bli klar for studier, vanskelig. Dette er utfordringer vi må ta på alvor når vi skal utforme framtidas videregående skole.

Dette er bakgrunnen for at regjeringen, som en del av vår store fullføringsreform, foreslår en gjennomgang av fagene alle elever på videregående har i dag, med mål om å rydde plass til mer fordypning, mer relevans og mer valgfrihet. I en kommentar lørdag stiller Inger Merete Hobbelstad seg kritisk til forslaget.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer