DEBATT

Jernbanereformen

Jernbanereformen har gitt gevinst

Vi vet at gevinsten langt har overgått omstillingskostnadene – besparelser på 12 milliarder kroner over en periode på åtte til ti år, mot 1 milliard kroner i kostnader.

MINST LIKE BRA: Besparelsene er hovedsakelig et resultat av at tre trafikkpakker med persontogtilbud har blitt konkurranseutsatt, samtidig som togtilbudet er minst like bra eller bedre, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide, her under fjorårets åpning av SJ Norges sju linjer i Norge. Foto: Tore Meek / NTB
MINST LIKE BRA: Besparelsene er hovedsakelig et resultat av at tre trafikkpakker med persontogtilbud har blitt konkurranseutsatt, samtidig som togtilbudet er minst like bra eller bedre, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide, her under fjorårets åpning av SJ Norges sju linjer i Norge. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Det etterlatte inntrykket av Dagbladets leder 3. juni at 1 milliard skattekroner er brukt på å reformere jernbanesektoren, men at vi ikke vet noe om effektene, og at reformen ikke har vært gjenstand for gjennomgang. Det er jeg ikke enig i.

Vi vet at gevinsten langt har overgått omstillingskostnadene – besparelser på 12 milliarder kroner over en periode på åtte til ti år, mot 1 milliard kroner i kostnader. Det er en prestasjon langt over forventningene.

Besparelsene er hovedsakelig et resultat av at tre trafikkpakker med persontogtilbud har blitt konkurranseutsatt, samtidig som togtilbudet er minst like bra eller bedre. Når vi kommer i gang med konkurransene om de passasjertunge togstrekningene rundt Oslo, forventer jeg ytterligere gevinster.

Akkurat som for persontogtilbudene skal drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen gradvis konkurranseutsettes. Bane NOR anslår en gevinst på om lag 500 millioner kroner som følge av dette. Målet er samtidig å forbedre togenes punktlighet og regularitet. Bane NOR anslår også en gevinst på 500 millioner kroner frem til 2023 som følge av effektivisering av egen virksomhet. Dette er et resultat av jernbanereformen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer