LEDER

Klimapolitikken:

Jonas arver Ernas knipe

Erna Solbergs siste budsjett løfter CO₂-prisen mer enn Støre er klar for å håndtere. Dette blir den nye statsministerens første store prøve.

STOR UTFORDRING: Støre må finne en løsning på klimakutt i sitt nye budsjett. Den avgående regjeringens budsjett har gitt ham en stor utfordring. Foto: NTB
STOR UTFORDRING: Støre må finne en løsning på klimakutt i sitt nye budsjett. Den avgående regjeringens budsjett har gitt ham en stor utfordring. Foto: NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

I sitt forslag til statsbudsjett øker Solberg-regjeringen CO₂-avgiften med 28 prosent. Prisen per tonn utslipp går dermed fra 591 til 766 kroner. Denne formidable økningen står ut som en av de mest bemerkelsesverdige sidene ved budsjettet, og vil skape mye hodebry for regjeringen Støre.

AVTROPPENDE: Erna Solberg er om kort tid ferdig med sin statsministerperiode, hun avslutter med et stikk til den nye regjeringen og statsministeren. Video: NTB. Vis mer

CO₂-avgift er kanskje den aller mest effektive måten å kutte utslipp på. Økningen følger planen for hva som er en nødvendig årlig for å nå en ganske høy pris med god effekt i 2030 – 2000 kroner tonnet. Derfor er det nesten like bemerkelsesverdig at den solide avgiftsøkningen ikke vil være nok.

Årsaken er teknisk, men virkningen blir i høyeste grad følbar i budsjetter og i samfunnet. Det skyldes en registreringsfeil hos Statistisk sentralbyrå som ble oppdaget i vinter, og som var ventet å få konsekvenser for de såkalte framskrivingene – altså beregninger av hvor mye utslipp Norge må kutte framover for å nå målene vi har satt oss. I budsjettdokumentene skriver regjeringen det rett ut: At virkemidlene de har planlagt for å nå målene sine, som økningen i CO₂-avgiften, likevel ikke vil være nok.

Det viser alvoret. Særlig med tanke på at Ap/Sp-regjeringen vil få det vanskelig med å gjøre grep på statsbudsjettet de neste ukene som kutter utslippene ytterligere. Med de lovnadene de to partiene har kommet med i valgkampen vil det faktisk være fare for at kuttene blir mindre, ikke større. Arbeiderpartiet vil ha lavere CO₂-pris for bensin og diesel, og geografiske unntak fra prisøkningen. Senterpartiet har en enda mer kritisk tilnærming til CO₂-avgiften.

Når dette er sagt, er det viktig å legge til at Solberg-regjeringen nok hadde måttet gå med på tilsvarende kompensasjon eller uthuling av CO₂-prisøkningen dersom den skulle landet et budsjett med Frp også i år.

Nå er det likevel Støres knipe, ikke Erna Solbergs. Hvordan skal han snekre sammen et justert budsjettforslag som både ivaretar det de selv har lovet, samtidig som det kutter like mye utslipp? Det er ikke lett å se, men Støre vil måtte finne et troverdig svar for å kunne være trygg på SVs støtte til statsbudsjettet. Dette blir statsminister Støres første, store prøve.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer