DEBATT

Jernbanereformen:

Kaster milliarder ut av vinduet

Målet til den nye regjeringen er ikke at det skal bygges flere kilometer med jernbane. Det viktigste er at staten drifter togene.

HISTORISK SATSING: Jernbanereformen utgjør, sammen med den borgerlige regjeringens satsing på utbygging og vedlikehold, den største satsingen på norsk jernbane på over 50 år, skriver innsenderen. Her kjører SJ Norges første tog inn på Oslo S. Foto: Tore Meek / NTB
HISTORISK SATSING: Jernbanereformen utgjør, sammen med den borgerlige regjeringens satsing på utbygging og vedlikehold, den største satsingen på norsk jernbane på over 50 år, skriver innsenderen. Her kjører SJ Norges første tog inn på Oslo S. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Trond Helleland. Foto: Terje Pedersen / NTB
Trond Helleland. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Skal vi utvikle Oslo-regionen og kutte utslippene trenger vi fortsatt utvikling av jernbanen. Da kan vi ikke si nei til de ekstra milliardene vi får av konkurranseutsetting. Innsparingen gjør at vi får flere avganger og flere kilometer med jernbane.

BESLAG: Tolletaten i Kristiansand gjorde et makabert funn hos tre italienske jegere, som prøvde å ta seg med 2027 nedfryste troster ut av landet. Video: Tolletaten / Twitter Vis mer

Målet til den nye regjeringen er ikke at det skal bygges flere kilometer med jernbane, eller at tilbudet til de reisende skal bedres med flere tog og hyppigere avganger. Det viktigste er at staten drifter togene. Kvaliteten på tjenesten blir irrelevant, logoen på toget blir viktigst. For Arbeiderpartiet blir systemet alltid viktigere enn innbyggerne.

Det er godt illustrert av Arbeiderpartiets ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, som skulle rekommunalisere to av byens beste sykehjem: «Det er fint at de eldre har det bra, men det er ikke poenget» var svaret hennes. Logikken er den samme uavhengig tjenester; kvaliteten blir irrelevant når staten er viktigst.

Det vi vet om jernbanereformen så langt, er at gevinsten langt har overgått investeringen. 1 mrd. i kostnad, og 12 mrd. i besparing. Det er få statlige reformer som har gitt større gevinster. Innsparingene er ikke et mål i seg selv, men pengene vi sparer gir oss mulighet til å gjøre flere investeringer i jernbanen.

Det skaper et bedre tilbud, og gjør det enklere å ta toget. Arbeiderpartiet sier de har store ambisjoner for jernbanen, men dersom de samtidig skal reversere endringene som gir innsparinger, må de hente pengene andre steder. Det går utover skoler, barnehager og eldreomsorg.

Oslo-regionen vil få en enorm befolkningsvekst, det gir muligheter, men også utfordringer. Samtidig med denne veksten skal vi nå målet om nullvekst i personbiltrafikken, da trenger vi et togtilbud som gjør at flere lar bilen stå hjemme.

Reversering for at statsmonopolet skal gjenoppstå fra asken er ikke løsningen, det er i praksis å senke ambisjonen for jernbanen. Jernbanereformen utgjør, sammen med den borgerlige regjeringens satsing på utbygging og vedlikehold, den største satsingen på norsk jernbane på over 50 år.

Vi må fortsette arbeidet med å forbedre jernbanen, ikke la ideologiske dogmer diktere at staten skal drive jernbane. Det vil bare gå på bekostning av tilbudet og passasjerene som tar toget.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer