LEDER

Kjør på med billige månedskort

Når vi finner enkle og tydelige klimatiltak som gjør livet bedre for innbyggerne, bør vi gripe muligheten.

RABATT: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), og byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG) i Oslo hvor det er sterkt rabatterte månedsbilletter til kollektivtransport: Håkon Mosvold Larsen / NTB
RABATT: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), og byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG) i Oslo hvor det er sterkt rabatterte månedsbilletter til kollektivtransport: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

50 prosent økning i lengre togreiser. 63 prosent økning i kollektivbruk blant kjøperne. Tyskernes bruk av kollektivtransport nærmest eksploderte i sommer, etter at de fikk kjøpe månedskort til dumpingpriser.

Den siste drøye uka har Oslo, med Ap, SV og MDG på konduktørplass, kopiert suksessen. Fram til 15. desember kan folk få kjøpe sterkt rabatterte månedskort. Den første uka er det solgt hele tre ganger så mange månedskort som vanlig.

FOTBALL-VM: Kontraskjæret i Oslo er vanligvis fylt med ivrige fotballfans under VM, men i år er sommer og sol byttet ut med vinter og oppvarmet telt. Reporter: Christian Fjermeros Vis mer

MDG vil ta det enda lenger. Partiet foreslår å innføre et nasjonalt månedskort for alle kollektivreiser. Tilbudsprisen skal være den samme som i Oslo: 500 kroner for voksne.

Du skal altså kunne reise så mye du vil til jobb og fritidstilbud der du bor, i tillegg til langdistanseturer til Oslo, Bergen, Trondheim – hvor det måtte være – for det som i så fall blir en brøkdel av den vanlige prisen.

Prisen på statsbudsjettet er riktignok stiv. MDG har beregnet at kostnaden vil ligge på 3,2 milliarder kroner.

Hvis rekordsalget i Oslo holder samme tempo de neste ukene, vil økningen i antall solgte billetter riktignok kompensere for prisrabatten. Det betyr ikke at effekter fra den korte rabattperioden i Oslo kan si noe sikkert om hva som vil skje dersom det lanseres en billigbillett for hele landet.

Tallene fra Oslo, og fra Tyskland, viser likevel en ting sikkert: Kjøp av kollektivreiser er svært prissensitivt. Faller prisen tydelig nok, vil mange flere benytte seg av tilbudet.

Reduksjon i klimagassutslipp og mindre luftforurensing er tydelige fordeler ved en slik politikk, og tallene fra Tyskland bekrefter disse effektene.

Men det er langt fra den eneste fordelen.

En like klar gevinst er at det utvider muligheter til livsutfoldelse for de fattige. Statistikk fra Tyskland viser at 47 prosent av de som kjøpte billige månedskort, reiste mer enn før. Dette økte deres deltakelse i sosial- og fritidsaktiviteter, særlig blant de med lav inntekt.

Å si at politikken fører til sosial utjevning, blir altså for svakt. Politikken fører rett og slett til økt livskvalitet for fattige.

Prisrabatten i Tyskland ga sannsynligvis også økt framkommelighet. 10 prosent av reisene erstattet en reise som ellers ville blitt gjennomført med bil.

Billige, nasjonale månedskort vil kunne være et dyrt tiltak, men det er verdt å vurdere. Vi skal kutte utslipp i store mengder. Det vil kreve endringer og tilpasninger i hverdagen som mange sikkert vil oppfatte som irriterende.

Når vi da finner enkle og tydelige klimatiltak som også gjør livet bedre for innbyggerne, bør vi gripe muligheten.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer