DEBATT

Kyllingproduksjon

Kjøttreklame er ren rosemaling.

«Norsk Kylling» bidrar til en debatt om hvordan fuglene i broilerindustrien har det. Men hvis bidraget fortsetter å være rosemalende reklame, gavner det dessverre ikke dyrene.

BROILERE: Det er ikke «Norsk Kylling»s ønske om bli bedre enn de verste, som NOAH kritiserer, men framstillingen av dette som «dyrevelferd» og beskrivelsen av de forvokste broilerkyllingene som «naturlig», skriver Siri Martinsen.
BROILERE: Det er ikke «Norsk Kylling»s ønske om bli bedre enn de verste, som NOAH kritiserer, men framstillingen av dette som «dyrevelferd» og beskrivelsen av de forvokste broilerkyllingene som «naturlig», skriver Siri Martinsen. Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Siri Martinsen
Siri Martinsen Vis mer

REMAs «Norsk Kylling» skriver «vi vil bli bedre». Men det er ikke ønsket om bli bedre enn de verste, som NOAH kritiserer. Det vi kritiserer er framstillingen av dette som «dyrevelferd» og beskrivelsen av de forvokste broilerkyllingene som «naturlig».

Man kan ha forståelse for at markedsavdelingen hos «Norsk Kylling» ikke er tilfreds med å si at det er 12 prosent av fuglene som kan gå «feilfritt» – mot 5 prosent hos den mest intensive rasen. Man ser at det ikke selger like mye kylling å si at kyllingene lever så tett som 34 kg/m² – mot 36 kg/m² i de mest intensive anleggene. Men i et samfunn hvor forbrukere får lite innblikk i den industrielle produksjonen av dyr, er det ikke greit at kjøttreklame er ren rosemaling.

Dessverre er det festtalenes språk som også preget innlegget: Kyllingene påstås ha et «godt liv» og at innendørs produksjon er for å «beskytte dem» og gjøre forholdene «optimale». Men som NOAH påpeker frarøves kyllinger i intensiv produksjon mulighet til det meste av naturlig atferd, sosial tilknytning, læring, behov for jord, gress, luft og sol. Om de heter «Solvinge» aldri så mye. Dette er ikke bagateller – det er essensielle behov for dyrene, som det passer industrien å bortforklare.

Video originally published on dagbladet.no/dbtv.no on 01.04.2016 SYNGER FOR KYLLINGENE:  - Nå skal jeg synge for mine 20 4000 fans, sier Thor Ove Vistnes i videoen fra kyllinghuset på Randaberg. Videoen har allerede blitt sett 65 000 ganger på facebook siden den ble lagt ut i går. Video: Thor Ove Vistnes Vis mer

«Norsk kylling» skriver at deres broilere vokser 25 prosent saktere – men i deres egen presentasjon viser de til 15 prosent lavere tilvekst. 40 prosent lengre liv høres bra ut – men det handler om 10–14 dager lengre liv i et intensivt produksjonssystem. Å kunne «vokse seg større» er ikke positivt for broilere.

Når det gjelder CO2-avliving, publiserte Guelph Universitet i 2019 en artikkel som viste at også lave konsentrasjoner av CO2, som 25 prosent, utløste atferd som viser sterkt ubehag – «hoderisting og pusting med åpen munn skjedde ved alle CO2-konsentrasjoner i testen, og lave konsentrasjoner forårsaket unngåelsesatferd hos fugler i atferdstester». At dyrene sitter tett i tett i transportkasser mens de opplever dette gjør ikke saken bedre.

Hovedspørsmålet er om den rosemalende reklamen fra «Norsk Kylling» er berettiget. En undersøkelse utført for tyske myndigheter sammenliknet ulike raser brukt i økologisk produksjon i Tyskland med Ross 308. De brukte bl.a. Hubbard JA 757 – en variant som er mindre rasktvoksende enn REMA-kyllingen, som er en Hubbard 787.

Forskerne konkluderer slik: «Den undersøkte Hubbard-rasen fulgte tett bak de rasktvoksende hybridene når det gjaldt slakteprestasjonene, men i mange tilfeller også når det gjaldt dyrevelferdsparametrene som ble undersøkt. Derfor oppstår spørsmålet om (…) vekstintensiteten ikke allerede er for høy også for dem.»

«Norsk Kylling» bidrar til en debatt om hvordan fuglene i broilerindustrien har det. Men hvis bidraget fortsetter å være rosemalende reklame, gavner det dessverre ikke dyrene.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer