DEBATT

Kyllingproduksjon

Kjøttreklame er ren rosemaling.

«Norsk Kylling» bidrar til en debatt om hvordan fuglene i broilerindustrien har det. Men hvis bidraget fortsetter å være rosemalende reklame, gavner det dessverre ikke dyrene.

BROILERE: Det er ikke «Norsk Kylling»s ønske om bli bedre enn de verste, som NOAH kritiserer, men framstillingen av dette som «dyrevelferd» og beskrivelsen av de forvokste broilerkyllingene som «naturlig», skriver Siri Martinsen.
BROILERE: Det er ikke «Norsk Kylling»s ønske om bli bedre enn de verste, som NOAH kritiserer, men framstillingen av dette som «dyrevelferd» og beskrivelsen av de forvokste broilerkyllingene som «naturlig», skriver Siri Martinsen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

REMAs «Norsk Kylling» skriver «vi vil bli bedre». Men det er ikke ønsket om bli bedre enn de verste, som NOAH kritiserer. Det vi kritiserer er framstillingen av dette som «dyrevelferd» og beskrivelsen av de forvokste broilerkyllingene som «naturlig».

Man kan ha forståelse for at markedsavdelingen hos «Norsk Kylling» ikke er tilfreds med å si at det er 12 prosent av fuglene som kan gå «feilfritt» – mot 5 prosent hos den mest intensive rasen. Man ser at det ikke selger like mye kylling å si at kyllingene lever så tett som 34 kg/m² – mot 36 kg/m² i de mest intensive anleggene. Men i et samfunn hvor forbrukere får lite innblikk i den industrielle produksjonen av dyr, er det ikke greit at kjøttreklame er ren rosemaling.

Dessverre er det festtalenes språk som også preget innlegget: Kyllingene påstås ha et «godt liv» og at innendørs produksjon er for å «beskytte dem» og gjøre forholdene «optimale». Men som NOAH påpeker frarøves kyllinger i intensiv produksjon mulighet til det meste av naturlig atferd, sosial tilknytning, læring, behov for jord, gress, luft og sol. Om de heter «Solvinge» aldri så mye. Dette er ikke bagateller – det er essensielle behov for dyrene, som det passer industrien å bortforklare.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer